סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

עד כמה חשוב להיות בחתונה?

הרב דב קדרון

סוטה לו ע"ב

  

בנימין, אחיו של יוסף, קרא לעשרת בניו על שם אחיו. אחד מהם נקרא: "חֻפִּים", ומבואר בגמרא שמשמעות השם היא: "הוא לא ראה בחופתי, ואני לא ראיתי בחופתו".

מכאן למד בעל ספר עלי תמר (מסכת דמאי פרק ד הלכה ב) "שהאחים והאחיות חובה עליהם להיות נוכחים בחופת אחיהם או אחותם, ומכאן אתה למד שאף קרובים שכנים וידידים יש להם להתאמץ להיות נוכח בחופה".

בתלמוד הירושלמי (שם) מבואר שהתירו לחבר, שבדרך כלל מקפיד לא לאכול דמאי, לאכול אצל חברו עם הארץ שאינו נאמן על המעשרות, בסעודה שעושים לחתן בשבת הראשונה של נישואין, משום איבה, כי אם לא יסעד עימו יכולה להתפתח איבה ושנאה ביניהם.

גם מתוך היתר זה נלמדת החשיבות של השתתפות בשמחת נישואין, כאשר חוסר ההשתתפות יכולה לגרום לאיבה.
ומכאן כותב בעל ספר עלי תמר (שם): "יש ללמוד שאם מזמינים אדם לחתונה, והוא קרובו או אדם המקורב אליו כידיד וכדומה, ויודע שיש לחוש לאיבה, אין לו לדקדק שהאולם יהיה למהדרין, אלא יראה לסדר מה שאפשר וכמה שאפשר על פי הלכה דידן, שגדול הוא דרכי השלום".

תגובות

  1. יג אייר תשפ"ג 09:50 האם זו הכוונה ? | עלי

    תמיד חשבתי שהכוונה פשוט לתחושת האובדן שהיתה לו, שלא זכו הוא ויוסף לכך, כי החופה תחילת נישואין והקמת משפחה, וחשב שיוסף אבד ולא יקים משפחה, ולכן קרא לבנו ע"ש האובדן, כבא לומר שבנו ממשיך אותו אך במובן מסויים לא רק אותו אלא גם את אחיו שלא יימחה שמו מבית ישראל. ( וכך נהגתי גם אני, ששכלתי את אחי הבכור ז"ל וקראתי לבני שיחיה, גם על שמו ) לא ראיתי שלמדים מזה הלכה או דרך ארץ

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר