סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

דיוק וחידוש ברש"י

סוטה יד

 

עמוד א

רש"י ד"ה בכנפי השכינה. בכנף לבוש הודו:
הלימוד ברש"י זה שמסבר את אזנינו שכנפי השכינה אינם דימוי לכנפיים ככנפי מלאכים ככנפי עופות, אלא כנף בגד לבוש הוד, ומהתבוננות זו ניסיתי להבין האם הגירסאות השונות בקל מלא רחמים תחת כנפי על כנפי קשורים אולי לשני דרכים לפרש את הדימוי כנפי השכינה, והנה לשון הגמרא כאן הוא לא "על כנפי" ולא "תחת כנפי" אלא "בכנפי", ואולי באמת ראוי יותר לנסח בתפילת קל מלא רחמים - המצא מנוחה נכונה בכנפי השכינה, וזה גם מתחבר להמשך התפילה יסתירם בסתר כנפיו.

בחסדי דוד (פרדו) כתב שמכאן שהיה לרש״י רוח הקודש

עמוד ב

רש"י ד"ה רבי פוסל. [במנחות] ובמסכת סוכה יליף טעמא בפרק החליל (דף נ:):

ויש לדייק מדוע רש"י הכניס את התיבות "יליף טעמא" בין שם המסכת לשם הפרק ולא כהרגילות, כפי שאפשר לראות למשל (בדף טו.) פעמיים - חטאתו ואשמו של מצורע. איתרבו בהדיא לנסכים במסכת מנחות בפרק שתי מדות (דף צא.): על שבעה דברים נגעים באין. ומפרש להו בערכין בפרק יש בערכין (דף טז.):
ואפשר לומר שרש"י רמז בכך שמהות הטעם קשורה לחליל - אבובא דמשה.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר