סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

נשים מברכות ברכת התורה?

הרב דב קדרון

סוטה כ ע"א

  

במשנה יש מחלוקת האם חייב אדם ללמד את בתו תורה או שמא אסור ללמדה תורה.

היה מי שתמה, לפי הדעה שאסור לאדם ללמד את בתו תורה, איך נשים מברכות את ברכת התורה.

המהרי"ל (שו"ת מהרי"ל החדשות סימן מה) כותב שאין זו שאלה, כי לפי כל הדעות נשים חייבות ללמוד את הדינים השייכים להן, והמחלוקת היא רק לגבי שאר התורה שבעל פה שלא שייכת להלכה למעשה, לכן בוודאי שגם נשים מצוות ללמוד לפחות חלק מהתורה, ויש עליהן לברך את ברכת התורה.

הוא מוסיף שגם את חלקי התורה שנשים אינן מצוות ללמוד, אם אשה למדה בעצמה - יש לה שכר על לימוד זה כמו כל מצווה שמקיים מי שאינו מצווה ועושה, שהרי כוונתה לטובה (וכך פוסקים הרמב"ם והשולחן ערוך).

בנוסף לכך, מכיוון שגם נשים חייבות להתפלל, והתפילה היא כנגד קורבנות הציבור, וכמובן גם לנשים יש חלק בקורבן התמיד ובכל קורבנות הציבור, וחכמים תיקנו לומר את פסוקי הקורבנות ואת פרק איזהו מקומן של זבחים כדי שיהיה לימוד זה בבחינת "ונשלמה פרים שפתינו" – גם נשים חייבות באמירת דברי תורה אלו, לכן אין ספק שעליהן לברך את ברכת התורה.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר