סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מותר לאשה לנשק ידי חכם?

הרב דב קדרון

סוטה יט ע"א

  

האשה הסוטה צריכה להניף את מנחתה ביחד עם הכהן, ועל כך נאמר במשנה: "וכהן מניח ידו מתחתיה ומניפה".

התלמוד הירושלמי (מובא בתוספות ד"ה וכהן) שואל: האם אין זה דבר מכוער, שיד הכהן נוגעת בידה? אחת התשובות היא שהיו מביאים מפה כדי שתהיה חציצה בין ידו לידה.

יש מקומות שבהם נוהגים לנשק את ידיו של חכם גדול בתורה, ונחלקו הפוסקים איך להתייחס לנשים הרוצות לעשות זאת.
הגר"ח פלאג'י זצ"ל (בשו"ת לב חיים ח"ב סימן ד ובשו"ת חיים ושלום ח"ב סימן יז) כתב, שבנשיקת ידים שנושקות נשים לבני אדם גדולים וחשובים ולקרוביהן צריך להיזהר שלא יגעו בבשרן, ואם באות לנשק ידי חכם וכיוצא בזה, יהיה הדבר על ידי בתי ידים וכדומה. וכתב בשדי חמד (מע' ק כלל ז) שנודע לו בבירור שהגר"ח פלאג'י היה לובש תמיד בתי ידים, בקיץ ובחורף, מחמת נשיקת היד הנהוגה בינינו. כי ידוע ומפורסם שבכל ענייניו היה מתנהג בחסידות ובקדושה וטהרה.

לעומת זאת הבן איש חי (פרשת שופטים אות כב) כתב: חכם וזקן שהנשים נושקות ידיו אין צריך לדחותן ולהשיב פניהן ריקם, כי הנשיקה שעל גבי היד אינה דרך חיבה, שאין דרך חיבה אלא בנשיקה על הפנים וכו'. ועוד שנשיקת ידי החכם ניכרת שעושות כן לכבודה של תורה, כמו שנושקים לספר תורה, ואמרו בקידושין (פא ב): הכל לשם שמים. 

תגובות

  1. כז ניסן תשפ"ג 09:15 על זה | דוד

    עי' מלכים ב פרק ד פסוק כז, גבי האשה השונמית, 'ותחזק ברגליו'.

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר