סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מי היה יתרו?

הרב דב קדרון

סוטה יא ע"א

  

א"ר חייא בר אבא א"ר סימאי, שלשה היו באותה עצה: בלעם, ואיוב, ויתרו, בלעם שיעץ - נהרג, איוב ששתק - נידון ביסורין, יתרו שברח - זכו מבני בניו שישבו בלשכת הגזית.

מכאן נראה שיתרו, שמתואר בתורה כ"כהן מדין", היה מנהיג מדיני, כמו שר או מלך. בעניין זה יש מחלוקת תנאים (במכילתא): יש מי שסובר שיתרו היה כומר דתי של עבודה זרה ויש מי שסובר שהיה שר.

בעל ספר עלי תמר (מסכת מגילה פרק א הלכה יא) כותב שממחלוקת זו נובעת המחלוקת (שם בירושלמי) בשאלה איזו שמועה שמע יתרו שגרמה לו לבוא אל עם ישראל למדבר: קריעת ים סוף, מלחמת עמלק, או מתן תורה.

מי שסבור שיתרו שמע על קריעת ים סוף סבור כאמור כאן בגמרא שיתרו היה באותה עצה של הבה נתחכמה לו, ונמלך בדעתו וברח. ומפני כן עינין אותו ביותר הענין של יציאת מצרים, והצלתן של ישראל. מאן דאמר מלחמת עמלק שמע, סבור כאמור במדרש שמואל (פי"ב) שיתרו היה כתוב בפנקס הצבא של עמלק, וכיון שנפל עמלק - בא ונתגייר. שני אלו סבורים שיתרו שר היה במדין, וכן תרגם אונקלוס, "רבא דמדין".

אולם מי שסבור שיתרו מתן תורה שמע, סובר שכומר היה ועניין אותו ביותר מתן תורה, ובא להתגייר. 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר