סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

ממה התפעל יתרו?

הרב דב קדרון

סוטה ח ע"ב

  

במדה שאדם מודד - בה מודדין לו.

כך היא דרך הנהגתו של הקב"ה, שמעניש את האדם באותו דבר שחטא בו.

רש"ר הירש זצ"ל הסביר שזהו העניין שגרם ליתרו להכיר בגדולתו של הקב"ה, כמו שאמר (שמות יח, יא): "עַתָּה יָדַעְתִּי כִּי גָדוֹל ה' מִכָּל הָאֱלֹהִים כִּי בַדָּבָר אֲשֶׁר זָדוּ עֲלֵיהֶם". מה שאמר "עתה ידעתי" מתייחס גם ל"כי בדבר אשר זדו עליהם", כלומר יתרו נוכח לדעת שהקב"ה העניש את המצרים באותה מידה שמדדו לישראל.

הוא מפרש שכל מכות מצרים היו קשורות אל העבדות, הגרות והעינוי שהזידו המצרים לעשות לישראל, והמכות האלה גילו ליתרו את מידותיו של הקדוש ברוך הוא - לא רק כמי שכוחו עליון על הכל, אלא כמי שעיניו חודרות אל חדרי בטן בני האדם, העמים והשרים, והוא מעצב את גורלם על מנת ללמדם ולחנכם. כלומר לא רק עליונותו של ה' מבדילה אותו מכל - האלהים, אלא גם קרבתו אל האדם היא גדולתו.

יתרו הבין בחוכמתו כי כל המכות שהביא הקב"ה על המצרים, כל אותם ניסים ונפלאות הוכיחו, כי מזימותיהם הנסתרות של המצרים כלפי ישראל היו גלויות וידועות לעיני מחולל הניסים. הדרך הזאת שיתרו הכיר עתה לדעת גרמה לו להתפעל ולומר: "כִּי גָדוֹל ה' מִכָּל הָאֱלֹהִים".

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר