סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מהו "זיווג שני"?

הרב דב קדרון

סוטה ב ע"א

  

לפי מסקנת הגמרא, ארבעים יום קודם יצירת הוולד יוצאת בת קול ואומרת "בת פלוני לפלוני", וזה ב"זיווג ראשון", אולם בקשר ל"זיווג שני" – קשה לזווגם כקריעת ים סוף.

מהו "זיווג ראשון" ומהו "זיווג שני"?

על פי דעת חכמי האמת, קודם יצירת הולד מכריזים בשמיים את הזווג המתייחס אל נפשו, והוא הזווג הראשון, אך אחרי בואו לעולם והגיע עת נשואיו דנים כפי מעשיו, ואם זכה יישאנה, ואם לאו יעבירוה ממנו ותינתן לאחר הטוב ממנו, והוא זווג שני, לפי מעשיו.

הריקאנטי (דברים כג, י) כותב שבעת יצירת האדם הקדוש ברוך הוא מכריז על בת זוגו, ולאחר מכן ייתכנו שלושה מצבים: אם זוכה, מוצא מציאתו שנאמר [משלי יח, כב] "מצא אשה מצא טוב", ולפעמים אינו זוכה בה עד שתינשא לאחר קודם, ואחר כן זוכה בה, ולפעמים אינו זוכה בה לעולם.

שלושת האפשרויות רמוזות בפסוק (תהלים סח, ז): "אֱלֹהִים מוֹשִׁיב יְחִידִים בַּיְתָה מוֹצִיא אֲסִירִים בַּכּוֹשָׁרוֹת אַךְ סוֹרֲרִים שָׁכְנוּ צְחִיחָה". הזוכה בבת זוגו בתחילה, עליו נאמר: "אלהים מושיב יחידים ביתה". ומי שאינו זוכה בה עד שתינשא לאחר, עליו נאמר: "מוציא אסירים בכושרות", כלומר בבכיה ושירות, כי צריכה להתאבל על הראשון ולבכות עליו קודם הנשאה לשני, דוגמת בת שבע על אוריה. ומי שעוונותיו גרמו שלא תינשא לו לעולם, עליו נאמר: "אך סוררים שכנו צחיחה". היעבץ כותב (בהגהותיו) שאין יודע זה אלא הבורא לבדו, ואין לאדם בזה אפשרות לדעת. 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר