סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

גמישות בחינוך / רפי זברגר

גיטין נה ע"א
 

הקדמה 

המשנה השניה בדף ממשיכה לעסוק בתקנות חכמים אשר נועדו לשמור על יחסים תקינים בין בני האדם.
נתמקד בתקנה אחת: ועל המְרִיש הגזול שבנאו בבירה - שיטול את דמיו, מפני תקנת השבים. מדובר על גזלן אשר גזל קורה [בלשון המשנה מְרִיש], ולאחר מכן השתמש בקורה זה לשם בניית בית. לימים, החליט הגזלן לחזור בתשובה, ובמסגרת זו מבקש להחזיר את כל הדברים שגזל, כמו שכתוב בתורה וְהֵשִׁ֨יב אֶת הַגְּזֵלָ֜ה אֲשֶׁ֣ר גָּזָ֗ל . הבעיה היא שאם נחייב אות הגזלן להשיב את אותה קורה, יצטרך להרוס את הבניין ולמצוא את הקורה – תקנו חכמים תקנה הנקראת גם ''תקנת השבים'' [שבים בתשובה ומשיבים את הגזלה], ומתירים לו להחזיר לנגזל את שווי הקורה ולא את הקורה בעצמה. 
  

הנושא

הגמרא מצטטת הלכה מתוך תלמוד ירושלמי המתארת את מחלוקת בית שמאי ובית הלל בסוגייתנו:
גזל מריש ובנאו בבירה, בית שמאי אומרים: מקעקע כל הבירה כולה ומחזיר מריש לבעליו, ובית הלל אומרים: אין לו אלא דמי מריש בלבד, משום תקנת השבין. בית שמאי, כדרכם במקומות רבים, דורשים קיום ''ההלכה הצרופה'' לפי משמעותה הפשוטה ולא מוכנים לסטות מכך אפילו כמלוא הנימה. לא משנה לבית שמאי, אם דרישה חד משמעית מהגזלן לפרק את הבית ולהשיב את הקורה, תגרום לכך שמעטים הגזלנים, אם בכלל, יקיימו את הדרישה הקשה מאוד ליישום, ואמנם ישיבו את הגזלה. לעומתם, בית הלל, ''בדרכם הנינוחה'', מנסים לבחון ולבדוק כיצד ניתן ''לזרום'' במכלול החיים, ובכל אופן להשתדל לקיים את החובות. לשם כך תיקנו בית הלל תקנה מחודשת, כפי שהסברנו בתיאור המשנה לעיל. 
 

מהו המסר

''תקנת השבים'', או בלשון אחרת ''תקנת מריש'' הינה אב טיפוס לנורמות בחיים. ניתן ללמוד זאת מארבע מילים ברמב''ם העוסק בתקנה זו (הלכות גזלה ואבדה, פרק א', הלכה ה') : ...אבל תקנו חכמים מפני תקנת השבים שיהיה נותן את דמיה ולא יפסיד הבניין, וכן כל כיוצא בזה. כל מקום בו נשאיר את דין תורה כמו שהוא, אנו עלולים להגיע לתוצאות לא רצויות, יש מקום לחכמים לתקן תקנות [''כוח'' זה ניתן אך ורק לחכמים] כדי לגרום לכך שהתוצאות המצופות אכן תקראנה.
גמישות זו מילה חשובה מאוד בחינוך. אם נחליט החלטות ונצטרך לעמוד בהם, ללא יכולת תמרון והתאמה למצבים השונים, יקשה עלינו מאוד לראות פירות טובים. אין מה לעשות: החיים דינאמיים ודורשים חשיבה כל פעם מחדש. כל הורה יכול לתקן ''תקנת מריש'' משלו, המתאימה לבני הבית ונותנת יכולת עשייה, תוך מתן תחושה טובה לכולם.


לע''נ אבי מורי: ר' שמואל ב''ר יוסף , אמי מורתי: שולמית ב''ר יעקב, וחמי: ר' משה ב''ר ישראל פישל ז''ל
ולרפואה שלמה של חברי -  נפתלי צבי בן יהודית. ולרפואה שלמה של אילנה בת שרח
תגובות תתקבלנה בברכה ל: [email protected]

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר