סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מהו "היכל ה'" שלש פעמים?

הרב דב קדרון

נזיר לג ע"ב

  

ירמיה הנביא הוכיח את עם ישראל על מעשיהם הרעים, וכאשר אמר להם להיטיב את דרכיהם ומעלליהם, הוסיף (ירמיהו ז, ד): "אַל תִּבְטְחוּ לָכֶם אֶל דִּבְרֵי הַשֶּׁקֶר לֵאמֹר הֵיכַל ה' הֵיכַל ה' הֵיכַל ה' הֵמָּה".

תוספות (ד"ה אמר רב אסי) מסבירים שמתוך כך שהזכיר ירמיה שלוש פעמים "היכל ה'" היו יכולים כבר אז לדעת ששני בתי המקדש הראשונים ייחרבו, והשלישי יתקיים לעד.

בכוונת ירמיה פירשו האלשיך והמלבי"ם: אל תאמרו, כי היכל ה' הוא היכל ה', כלומר: אל תחשבו שמצד שהוא היכל ה' ונבנה לשם ה' על ידי כך הוא היכלו, ובהכרח תשכון בו השכינה, לא כן, כי היכל ה' המה, היינו דרכיכם ומעלליכם הטובים (שנזכרים בפסוק הקודם) הם היכל ה', ועל ידם ישכן שם בקדש.

על פי דבריהם הסביר הרב בצלאל שפרן זצ"ל (שו"ת הרב"ז חלק ג (חושן משפט) סימן נו):

כי בעשיית המשכן לא אוה ה' להשרות שכינתו על עצים ואבנים, רק על נפשות בית ישראל אשר יתאחדו במקום הזה לקומה שלמה, וברבות הקבוץ תרבה הקדושה והאורה בהתגלות אור האלהי. ולזה אמר "ושכנתי בתוכם" ובקרבם, כי יתקדשו ויטהרו ולבם יכינו להיות למשכן לו. וזה שאמר משוררנו האלהי: "ויטוש משכן שלו אהל שכן באדם" (תהלים, ע"ח - ס'). כי מאז נטש ה' משכן קדשו, עשה הוא יתברך העיקר לשכן שמו באדם, ולא בעצים ואבנים של הבית.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר