סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

להרפות מעט / רפי זברגר

גיטין לג ע"א
 

הקדמה 

במשנה בראשית הפרק, עסקנו בביטול ''שליח להולכה''. כזכור, שליח זה הוא שליח שהבעל ממנה כדי להעביר את הגט לאשתו. בתחילת המשנה הגדרנו כי ניתן לבטל שליחות שיצאה לדרך, רק אם מגיעים אל השליח או אל האשה לפני שהשליח סיים את שליחותו. בסוף המשנה סיפרה כי בעבר, הבעל יכל לבוא לבית דין של שלושה אנשים, ולבטל בפניהם את הגט, ללא צורך להגיע אל השליח או אל האשה, אך בהמשך, התקין רבן גמליאל הזקן [היו מספר חכמים שנקראו רבן גמליאל, פה מדובר על ה''זקן'' שביניהם] שלא יהיו מבטלים כך את הגט מפני תיקון העולם. הגמרא מסבירה בדף שלנו מהו תיקון העולם, אך לא בכך נעסוק הפעם. 
 

הנושא

הגמרא דנה, מה קורה אם בכל אופן בטלו את הגט לאחר תקנת רבן גמליאל הזקן שלא לבטל בפני בית דין. מצטטים מחלוקת המובאת במסכת יבמות (דף צ:). רבי יהודה הנשיא קובע כי למרות שבטלו בניגוד לתקנה – הגט מבוטל. רבן שמעון בן גמליאל חולק עליו וסובר כי אין אפשרות לבטל בדרך זו לאחר התקנה. הלכה נפסקה כרבי. משמעות פסיקה זו, כי למרות שישנה תקנה האוסרת לבטל כך את הגט באופן הזה – אנו מאשרים ומקבלים ביטול גט זה.                                                                                                                                                                                                      

מהו המסר

המסר הנובע מתוך פסיקה זו, מחייב אותנו גם בחיי יומיום. אין להיות ''נוקשים'' ולומר כי כל דבר שנקבע, כך צריך לעשות ואין לאשר סטייה מכך. גם חכמים, שיש להם ''עוצמה'' גדולה לתקן תקנות, ולקבוע כללים והלכות, הם עצמם קבעו כי במקרים מסוימים, כי גם אם עוברים על התקנה – מקבלים את הנעשה.
כמה פעמים אנו שומעים הורים אומרים ''אמרתי לך וזהו זה''. ההורה לא מוכן לזוז כהוא זה מאותה אמירה שאמר לילדו שעה קלה לפני כן. באופן כללי, אין ספק שיש משמעות לעמידה על כללים והתנהגות כפי שנקבע במסגרת המשפחה, אך לעיתים, ניתן ''לפתוח את הראש'' ולחשוב, אולי במקרה זה יש להרפות מעט, לתת יותר יד חופשית לילד, על מנת שלא ירגיש כבול ולחוץ מידי. במקרים אלו, ניתן להרפות ולא להישאר באותה ''עמדה נוקשה''.
החוכמה הגדולה, כמו בכל דבר בחיים, למצוא את האיזון המתאים. לא להרפות יותר מידי פעמים [קורה בזמננו לא מעט], אך מנגד, גם לא להיות קשוחים יותר מידי.   
  

לע''נ אבי מורי: ר' שמואל ב''ר יוסף , אמי מורתי: שולמית ב''ר יעקב, וחמי: ר' משה ב''ר ישראל פישל ז''ל
ולרפואה שלמה של חברי -  נפתלי צבי בן יהודית. ולרפואה שלמה של אילנה בת שרח
תגובות תתקבלנה בברכה ל: [email protected]

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר