סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

משיח לחוצפנים / הרב אורי גמסון

חסידות על הדף

סוטה מט ע"ב


בעקבות משיחא - חוצפא יסגא.

מחכים למשיח. זהו אחד מעיקרי האמונה. חייבים. אבל מצד שני הדור שלנו כל כך נחות ומדורדר, שלא ניתן להעלות על הדעת שהמשיח יגיע לדור כל כך נחות, מה ההגיון בזה?

את ההגיון בביאת המשיח דווקא לדור שאינו ראוי, בלשון המעטה, לומד רבי ייבי, רבי יעקב יוסף מאוסטרהא (מובא בספר תפארת יעקב יוסף, עמ' מה), מתוך דברי הגמרא כאן.

שכן, הטענה העיקרית שיש לקב"ה על עם ישראל שבגללה הוא מעכבם בגלות, מובאת בדברי הנביא שקבל נגד העם (מלאכי א, ו) "בן יכבד אב ועבד אדניו ואם אב אני איה כבודי ואם אדונים אני איה מוראי" , והיינו שעם ישראל אינם מכבדים אותו כפי שראוי ונכון שבנים לה' יכבדו את אביהם שבשמים.

כל הטענה הזו, אומר רב ייבי, יכולה להיות כנגד מי שמצופה ממנו לנהוג בדרך ארץ, ויכול לעשות כך. אולם, במידה והדור כל כך מדורדר עד כדי שהוא איננו יכול להבחין בבעייתיות שבצורת התנהגות זו, ממילא הטענה ירדה והקב"ה יכול להביא את המשיח, משום שהמתנה נוספת לא תשפר את המצב.

זו הסיבה שדווקא 'חוצפה יסגי' היא סימן לבואו של משיח, שכן העובדה שהדור הוא דור חצוף, שאיננו מבין בין טוב לרע, בין ראוי ללא ראוי, היא עצמה הסימן לכך שאין מה לצפות מאיתנו, ושהקב"ה צריך להביא גאולה בהקדם, כי המצב לא ילך וישתפר ואם הוא יתקדם זה יהיה רק לאחור.

לסיכומו של דבר, בין כך ובין כך, הגאולה כבר צריכה לבוא. זה ברור.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר