סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

איך ניתן להתנות במצוות תפילין?

הרב דב קדרון

נזיר יא ע"א

  

במסכת כתובות (עד,א) נאמר כלל: רק מעשה שיכול להיעשות על ידי שליח – ניתן להתנות לגביו תנאי. מעשה שאין אפשרות לעשותו על ידי שליח – אין אפשרות להתנות לגביו שום תנאי.

תוספות (ד"ה דהוי) מקשים: אם כן איך אפשר לנדור נדר נזירות שתלוי בתנאי, והרי אדם לא יכול לקיים את נדר הנזירות על ידי שליח? ומתרצים שמכיוון שאת קרבנות הנזירות יכול הוא לשלוח על ידי שליח, די בכך כדי לאפשר להתנות תנאים לגבי הנזירות. כלומר: די בכך שניתן לעשות חלק ממעשה על ידי שליח כדי שיהיה אפשר להתנות לגביו תנאי.

על פי זה תירץ הגרי"י דיסקין זצ"ל (כתב עת ישורון יט, עמוד תקנט) את קושיית האחרונים על מה שנוהגים אנשים מסוימים להניח תפילין בחול המועד, ולהתנות: אם יש חיוב הנחת תפילין בחול המועד – תהיה הנחתם לשם מצווה, ואם לא – יהיו הם סתם תכשיט או קישוט. והקשו על כך: איך אפשר להתנות שום תנאי לגבי הנחת תפילין, והרי זו מצווה שאין אפשרות לקיים על ידי שליח?

תירוצו הוא, שחלק ממצוות תפילין אכן ניתן לעשות על ידי שליח, כי יש בהם מצוות קשירה, כמו שנאמר (דברים ו, ח): "וּקְשַׁרְתָּם לְאוֹת עַל יָדֶךָ", ומצוות הוויה, כמו שנאמר (שם): "וְהָיוּ לְטֹטָפֹת בֵּין עֵינֶיךָ". מצוות הוויה אמנם לא יכולה להתקיים על ידי שליח, אבל את מצוות הקשירה אפשר לעשות על ידי שליח, ומכיוון שניתן לקיים חלק מהמצווה על ידי שליח – אפשר להתנות בה תנאים.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר