סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

תוכחה מתוך כבוד / רפי זברגר

גיטין ז ע''א
 

הקדמה 

בדף הקודם עסקנו בסיפור "פילגש בגבעה" (שופטים פרק כ'). ובסופו נכתב המאמר של רב חסדא הבא:
לעולם אל יטיל אדם אימה יתירה בתוך ביתו, שהרי פילגש בגבעה הטיל עליה בעלה אימה יתירה, והפילה כמה רבבות מישראל. מאמר זה קובע, כי התנהגות בתוך הבית, חיובית או שלילית, בסופו של דבר משפיעה גם ''דברים גדולים'' הקוראים מחוץ לבית. פילגש זכתה ליחס עוין מצד בעלה, אשר בסופו של דבר גרם אסון הגדול, בו נהרגו עשרות אלפי אנשים במאבק פנים ארצי.
לקראת סוף הדף הקודם, ותחילת הדף שלנו, מתואר מאמר נוסף של רבה בר בר חנה [נקרא גם אבא בר חנה]
העוסק באותו עניין: שלשה דברים צריך אדם לומר בתוך ביתו ערב שבת עם חשיכה, עשרתם? ערבתם? הדליקו את הנר: צריך למימרינהו בניחותא, כי היכי דליקבלו מיניה. במסכת שבת למדנו כי על הבעל מוטלת ''חובה משפחתית'' לקיימה מידי יום שישי, קצת לפני כניסת השבת. חייב הוא לשאול את בני ביתו ולוודא האם ביצעו שלוש פעולות, כחלק מן ההכנות לקראת שבת:
1. האם הפרישו מהפירות בבית תרומות ומעשרות? שהרי יש איסור להפריש בשבת, לכן מוודא אב הבית כי הפירות מעושרים ומוכנים לאכילה במשך השבת.
2. האם ערבו "עירובי חצרות"? מושג זה שייך לדיני טלטול בשבת, והוצאת דברים ממקום אחד למקום שני בשבת. אם יש שתי חצרות הסמוכות אחת לשניה, כדי להתיר להעביר חפצים מחצר אחת לשנייה יש לבצע ''פעולת עירוב'' ביניהם, כך שיוגדרו כחצר אחת לצורך הלכה זו. גם בנושא זה, על אב הבית לברר האם בוצעה הכנה זו טרום השבת.
3. הדבר השלישי, אינה שאלת הבהרה, אלא אמירה ובקשה של הבעל מן האשה ,להדליק את הנר לכבוד שבת.
כל הדברים הללו, למרות שהם מבוצעים ''תחת לחץ'' של הכנות אחרונות לשבת, קובע רבה, כי יש לאומרם בנחת. ללא צעקות, ללא איומים חס וחלילה, ללא הקפדה יתירה, אלא מתוך דאגה כנה ואמתית לביצועם בזמן ובאיכות המתאימה. 
 

הנושא

רב אשי, חכם מאותה תקופה, לא שמע את דברי רבה בר בר חנה, והכריז כי הוא הגיע לתובנה הזאת מתוך הבנה אישית פנימית! ניתן לומר כי הייתה לו ''אינטליגנציה רגשית'' גבוהה, אשר לימדה אותו כיצד יש להתנהג עם הזולת.
לסיכום נושא זה, חוזר וקובע רבי אבהו באופן נחרץ, ומגדיר את הנושא ככלל התנהגותי פנים ביתי: לעולם אל יטיל אדם אימה יתירה בתוך ביתו. הוא מביא עוד הוכחה לדבריו מהתנהגותו של אחד מחכמי התלמוד, אשר לא קיים את המאמר, והטיל פחד על אנשי ביתו, ולבסוף כמעט נענש בעונש חמור ביותר.
 

מהו המסר

שיטה זו נראית על פניו קצת תמוהה. אם אין צורך בעדים, מה אכפת לנו אם יש עדים שאינם כשרים? 
אבל זוהי בדיוק הנקודה! דין זה בא ללמדנו, כי כאשר אנו מבצעים ועושים פעולה מסוימת היא חייבת להיות ''תקינה''. גם אם הפעולה אינה הכרחית, וניתן ''להסתדר'' בלעדיה, אם וכאשר אנו בכל אופן מבצעים את הפעולה – היא חייבת "לענות על כל הדרישות".    אם ניישם עיקרון זה בחינוך, ניתן לומר כי יש לא מעט מקרים בהם ''אין צריך לדבר''. לא תמיד חייבים להעיר לילד עם מעשה לא תקין שעשה, אבל אם אנו כבר מעירים – ההערה צריכה לעמוד ב''סטנדרטים'' של הערה תקינה.  צורת האמירה חייבת להיות מכבדת, ומתוך הערכה וחיבה ולא מתוך כעס ומרורים. וכן תוכנה של ההערה, חייב להיות קשור למעשה העבירה, קצר, תכליתי וענייני. 
שיטה זו נראית על פניו קצת תמוהה. אם אין צורך בעדים, מה אכפת לנו אם יש עדים שאינם כשרים? 
אבל זוהי בדיוק הנקודה! דין זה בא ללמדנו, כי כאשר אנו מבצעים ועושים פעולה מסוימת היא חייבת להיות ''תקינה''. גם אם הפעולה אינה הכרחית, וניתן ''להסתדר'' בלעדיה, אם וכאשר אנו בכל אופן מבצעים את הפעולה – היא חייבת "לענות על כל הדרישות".    אם ניישם עיקרון זה בחינוך, ניתן לומר כי יש לא מעט מקרים בהם ''אין צריך לדבר''. לא תמיד חייבים להעיר לילד עם מעשה לא תקין שעשה, אבל אם אנו כבר מעירים – ההערה צריכה לעמוד ב''סטנדרטים'' של הערה תקינה.  צורת האמירה חייבת להיות מכבדת, ומתוך הערכה וחיבה ולא מתוך כעס ומרורים. וכן תוכנה של ההערה, חייב להיות קשור למעשה העבירה, קצר, תכליתי וענייני. 
המלה לעולם , החוזרת בשני המאמרים אותם ציטטנו לעיל, מלמדת אותנו כי גם אם באמת צריך להקפיד על בני הבית, כאשר עשו מעשה אשר לא ייעשה – גם אז, יש להשתדל מאוד שלא לגרום לפחד ואימה בבית ("עין יעקב'').
ניתן, רצוי וחובה להוכיח את בני הבית על מעשיהם, ללמד אותם כיצד עליהם לנהוג ומאלו דברים עליהם להימנע, אך לא על ידי יצירת פחדים ומוראות. לעולם יתייחס אדם לאנשי ביתו בכבוד ובחיבה, גם תוך כדי הוכחה על מעשיהם.
 

לע''נ אבי מורי: ר' שמואל ב''ר יוסף , אמי מורתי: שולמית ב''ר יעקב, וחמי: ר' משה ב''ר ישראל פישל ז''ל
ולרפואה שלמה של חברי -  נפתלי צבי בן יהודית. ולרפואה שלמה של אילנה בת שרח
תגובות תתקבלנה בברכה ל: [email protected]

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר