סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

למי מההורים דומים הילדים?

הרב דב קדרון

נדרים פא ע"א

  

אין מצויים תלמידי חכמים לצאת תלמידי חכמים מבניהם.

מי שהוא תלמיד חכם, בדרך כלל בניו לא יהיו תלמידי חכמים. לעומת זאת אשה שהיא בת של תלמיד חכם, בניה מן הסתם יהיו תלמידי חכמים, לכן הגמרא במסכת פסחים (מט,א) ממליצה לישא בת תלמיד חכם.

מכאן למד ר' צדוק הכהן מלובלין (צדקת הצדיק אות סג) שהכלל הוא שמבחינה רוחנית הבנים דומים לאם, ולכן נאמר (משלי י' א'): "בן כסיל תוגת אמו", ולא אביו.

וזהו בזכרים, אבל הבנות דומות לאב, ולכן יש מעלה מיוחדת להתחתן עם בת תלמיד חכם. נמצא שהבנים דומים לאם והבנות דומות לאב, וכך אמרו חז"ל (נדה ל"א א): תלה הכתוב הזכרים בנקבות ונקבות בזכרים.

הדברים הללו אמורים בדמיון הטבוע באדם מלידתו, בתכונות נפשו, אבל יש גם דמיון של הרגל שאדם קונה במהלך חייו, ובעניין זה הבנות מחקות את מעשי אימן והבנים מחקים את רצון אביהם, כלומר הבת דומה גם כן לאמה, מצד ההרגל ולא מצד התולדה, וכן לעולם האבות ניכרים בבניהם, כי מה שהוא סתום במעמקי הלב של האבות מתגלה בפועל בבנים, שמוציאים לפועל את רצונו הפנימי של אביהם, כי רצונם הפנימי הוא ללכת בדרכו של אביהם, לכן אמרו חז"ל שהנושא אשה יבדוק באחיה (בבא בתרא ק"י א). 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר