סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

שאין מברכין בתורה תחילה / נדרים פא ע"א

הרב ירון בן צבי

דף יום-יומי, תורת הר עציון

 

בסוגייתנו מובאים דבריו של רבינא שאומר שהסיבה שבניהם של תלמידי חכמים על פי רוב אינם בני תורה היא משום 'שאין מברכין בתורה תחילה'. מפרשים רבים הסבירו כי כוונת האמור היא שקודם שעוסקים אותם תלמידי חכמים בתורה הם לא מברכים את הברכות שצריכים לומר קודם הלימוד.

הרמב"ם (פירוש המשנה לרמב"ם, מסכת גיטין פרק ה משנה ח. | הרמב"ם בהלכות תפילה ונשיאת כפים (פרק יב הלכה יח) כתב: "בכל קריאה וקריאה מאלו כהן קורא ראשון ואחריו לוי ואחריו ישראל, ומנהג פשוט הוא היום שאפילו כהן עם הארץ קודם לקרות לפני חכם גדול ישראל, וכל מי שהוא גדול מחברו בחכמה קודם לקרות, והאחרון שגולל ספר תורה נוטל שכר כנגד הכל, לפיכך עולה ומשלים אפילו גדול שבציבור") הסביר את כוונת האמור בצורה שונה, וזאת על פי שיטתו שתלמיד חכם קודם לכהן בסדר העליה לתורה. כלומר, משום שלשיטתו תלמיד חכם קודם לכהן עם הארץ היה על תלמיד החכמים לעלות לתורה לפני כהן; מדבריו אנו למדים כי הסיבה שתלמידי חכמים נענשים שבניהם לא ממשיכים דרכם היא משום שתלמידי החכמים למעשה מזלזלים הכבוד התורה במעשה זה שנותנים לכהן עם הארץ לעלות לפניהם לתורה. (באופן זה כותב רבי שמואל אליעזר הלוי איידלס בחידושי אגדות (מסכת נדרים דף פא ע"א): "שאין מברכין בתורה תחלה. עיין בפירושים ועוד יש לומר כלפי מה שאמרו בפרק בני העיר כל ת"ח שמברך לפניו כהן ע"ה אותו ת"ח חייב מיתה שנאמר ולמשנאי גו' והיינו שאין הת"ח מברכין בתורה תחלה ומניחין לברך לפניהם כהן ע"ה...").

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר