סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הפרת נדרים מכאן ולהבא / נדרים עו ע"א

הרב ירון בן צבי

דף יום-יומי, תורת הר עציון

 

בסוגייתנו מעלה רבי אליעזר את הטענה המסתברת שקשה יותר להפר נדרים שאיסורם כבר חל מאשר נדרים שעדיין לא חלו, ולכן אם התורה נתנה בידי הבעל את היכולת להפר את נדרי אשתו שאיסורם כבר חל, קל וחומר שבידו להפר את אלה שהאישה עדיין לא נדרה (הדבר נכון רק ביחס להפרה, ולא ביחס להקמה, משום שאי אפשר לקיים נדר שעדיין אינו קיים).

אפשר להבין קביעה זו בשתי דרכים:

האחת – מדובר בדין המבוסס על המנגנון הרגיל של הפרת נדרים – לאחר שהנדר ייווצר, הפרת הבעל 'תופעל' ותבטל אותו (שאם לא כן, היה על רבי אליעזר לומר 'נדרים שאינן באין לכלל איסור' כלל, ולא "שלא באו לכלל איסור" כלומר שעדיין אל באו אך עתידים לבוא).

השנייה – הפרת הבעל מונעת מהאיסור לחול מלכתחילה, ומבטלת את הנדר עוד קודם שנוצר. כך אפשר להסיק מראייתו של רבי אליעזר:

"ומה זרעים טמאים, כיון שזרען בקרקע – טהורין, זרועין ועומדים לא כל שכן?".

לטענת רבי אליעזר, זרעים מחוברים שנגע בהם שרץ לא נטמאו כלל, שאם לא נאמר כן – מה מטהר אותם לאחר שנטמאו?

מכך שרבי אליעזר מדמה את הפרת הנדרים לדין הזרעים המחוברים נראה שלדעתו הנדר כלל אינו חל, כשם שהטומאה אינה חלה על הזרעים.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר