סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

שלוש דרגות של הסכמה

הרב דב קדרון

נדרים ע ע"א

  

בהמשך למה שהתבאר בדף הקודם שהבעל יכול לקיים את נדר אשתו בצורה ישירה, או באופן של החרשה, כלומר שתיקה, כאן מתווספת דרך שלישית.

אשה שנדרה נדר ובתגובה לכך בעלה הוסיף את עצמו לאותה מגמה, כגון אשה שאמרה: "הריני נזירה", ושמע בעלה ואמר: "ואני", הוספת הבעל את עצמו לנדר שנדרה אשתו מהווה קיום לנדר שלה, כפי שנפסק בדברי הרמב"ם והשולחן ערוך (מובא ב"הלכה ברורה").

נמצא שבעל הרוצה לקיים את נדר אשתו יכול לעשות זאת בשלושה אופנים:

א. בשתיקה, כלומר באופן של חוסר התלהבות.
ב. בצורה ישירה, הוא יכול לומר שהנדר קיים.
ג. באופן שמביע התלהבות, כאשר הוא מוסיף על נדר אשתו ונודר בעצמו את אותו נדר כהמשך לנדר שלה.

כך גם, בדרגות שונות של הסכמה, ענה הקב"ה לעם ישראל. כאשר ביקשו לשלוח מרגלים, או למנות מלך, ההסכמה הייתה צוננת, אולם כאשר בקשו, לאחר מעמד הר סיני, שמשה רבנו ידבר איתם, אמר הקב"ה (דברים ה, כו): "מִי יִתֵּן וְהָיָה לְבָבָם זֶה לָהֶם לְיִרְאָה אֹתִי וְלִשְׁמֹר אֶת כָּל מִצְוֹתַי כָּל הַיָּמִים".

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר