סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מה הקשר בין ערלה לשחלה?

הרב דב קדרון

נדרים נז ע"א

  

על פי דברי רבי יוחנן נפסק להלכה שאם אדם קצץ ענף של עץ צעיר ובו פירות של ערלה, והרכיב אותו בתוך עץ זקן – אותם פירות יהיו אסורים לעולם, למרות שמעתה יניקתם עוברת דרך העץ הזקן.

מכאן הביא הרה"ג צבי רייזמן שליט"א ראיה לגבי פרוצדורה חדשנית של השתלת שחלות, שהתחילה לפני כעשרים שנה. בתהליך זה מוציאים מהתורמת אחת משחלותיה, עם הזקיקים שבתוכם הביציות, ומשתילים אותה אצל הנתרמת, ואם ההשתלה מצליחה – יכולה הנתרמת להרות וללדת. לגבי זה נשאלה השאלה מיהי אימו של הוולד, האם התורמת או הנתרמת.
בעל שו"ת אבן יקרה (תליתאה סימן כט), כבר לפני כמאה שנה דן בשאלה זו וכתב שהוא משיב מפני הכבוד, אם כי קשה לו להאמין לשמועה כי הדבר אפשרי, ולדעתו היולדת, כלומר הנתרמת, נחשבת אימו של הוולד, כי ענף של עץ ערלה שהורכב באילן זקן, הרי הוא בטל לגבי האילן, כל הפירות שיוצאים ממנו אינם ערלה, וכמו כן כאשר משתילים שחלה בגוף של אשה הרי היא בטלה לגבי אותה אשה, וממילא כל הוולדות שתלד משויכים אליה.

אולם, כאמור, בגמרא בסוגייתנו מופיע תנאי נוסף, והוא שאם כבר קיימים פירות של ערלה על הענף המורכב – אותם פירות יישארו לעולם פירות ערלה, והם לא בטלים לגבי האילן שלתוכו הורכב הענף, וכמו כן כאן מכיוון שהזקיקים שבתוכם הביציות קיימים בתוך השחלה המושתלת, הם דומים לאותם פירות, ויישארו לעולם משויכים לאשה שתרמה את השחלה.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר