סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

קשר של נישואין הוא קבוע

הרב דב קדרון

נדרים כט ע"א

  

קשר של נישואין בין איש לאשה הוא דבר קבוע, שאינו תלוי בזמן, לכן אין אפשרות לקדש אשה באופן זמני, ומי שמתנה בשעת הקדושין: היום את אשתי ומחר אין את אשתי, אין תוקף לתנאו, והיא נשארת מקודשת לו עד שייתן לה גט.

השם משמואל (במדבר שבועות שנה תרעח) מסביר שזו הסיבה להלכה שאשת איש שמעלה בבעלה ונתקלקלה אין לה עוד תקנה ואינה מועילה לה תשובה להתירה לבעלה, כי האישות היא קנין עולם שאינו תלוי בזמן, קניין קבוע שנעשה פעם אחת למשך כל ימי חייהם של בני הזוג, ואם יש איזשהו קלקול בזה אין אפשרות לתקן. לעומת זאת אשה פנויה שקלקלה יכולה לשוב בתשובה ולתקן את אשר עיוותה.

על פי זה הוא מסביר את דברי המדרש (שמות רבה פרשה מו סימן א) המסביר את מעשהו של משה רבנו בשבירת לוחות הברית:

משל לשר שנטל אשה וכתב לה כתובה ונתנה ביד השושבין, לאחר ימים יצא עליה שם רע, מה עשה השושבין קרע את הכתובה אמר מוטב שתהא נדונית כפנויה ולא כאשת איש, כך עשה משה אמר אם אין אני משבר את הלוחות אין לישראל עמידה.

לוחות הברית יצרו קשר קבוע בין הקב"ה לעם ישראל, בדומה לקביעות של קשר הנישואין, ואילו היו נשארים הלוחות קיימים אז לא הייתה תקנה לקלקול של עם ישראל בחטא העגל, לכן שבר משה רבנו ע"ה את הלוחות, ואז, כמו אשה פנויה שקלקלה, יכלו ישראל לשוב בתשובה ולקבל את הלוחות השניות.

תגובות

  1. כט חשון תשפ"ג 18:21 אבל מה הדין | עלי

    אם גנזו ( לא שברו או קרעו או שרפו ) את הכתובה והאשה אינה יודעת היכן הכתובה, הרי האשה עלולה לחשוב שבהעדר כתובה ובאובדנה אינה חייבת גם היא חובותיה לבעלה, עד שיוכיח הבעל שהכתובה קיימת ושהוא מחוייב לה ( גם בימינו אובדן כתובה עלול ליצור בעיות )?
  2. ב כסלו תשפ"ג 20:13 בימינו המצב שונה | ד

    אסור לאדם לשהות עם אשתו אפילו שעה אחת בלי כתובה, אבל בימינו (לפחות בארץ) יש תמיד העתק של הכתובה ברבנות, ומכיוון שיש לאשה תמיד אפשרות להשיג את העותק אין זה נחשב שהם שוהים ללא כתובה.

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר