סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

דקדוקי סופרים השלם
מכון התלמוד הישראלי השלם

יד הרב הרצוג

למי היתה רות נשואה?


מתוך בניו של אלימלך, פשוט לכאורה שרות היתה נשואה למחלון, וכלשונו של בועז לזקנים: וְגַם אֶת רוּת הַמֹּאֲבִיָּה אֵשֶׁת מַחְלוֹן קָנִיתִי לִי לְאִשָּׁה (רות ד,י). אז למה בתוספות (כתובות ז,ב ד"ה והא בועז אלמון שנשא אלמנה) כתבו: "לאו דווקא אלמנה, דכשנשאת למחלון וכליון היתה נכרית", הרי לא היתה נשואה לכליון? ואכן היעב"ץ והרש"ש מחקו את השם 'וכליון', וגם בדפוס שלפנינו נתון שם זה בסוגריים עגולים, לאות מחיקה.

אולם כשבאים למחוק מילה חייבים בזהירות רבה. החתם-סופר (שו"ת אה"ע ח"א סי' קל) התקשה בפרק הראשון ברות, שהנשים נמנו בסדר ערפה ואח"כ רות, והגברים לפי הסדר מחלון ואח"כ כליון, ומשמע שרות נישאה לכליון. והוא מביא בשם החיד"א, שאכן רות נישאה לכליון, אבל לאחר שזה מת, ייבמה מחלון אחיו. הב"ח בספרו משיב-נפש (על רות ד,י) דן באפשרות זו שכמוה משמע לכאורה במדרש, אולם מסקנתו היא שרות היתה רק אשתו של מחלון. ומכל מקום למדנו שחדירת השם "כליון" לתוספות אינה בהכרח בטעות, ואנו אסור לנו למהר למחוק מילה שאינה מובנת לנו.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר