סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

אפשר לישון עם עיניים פתוחות?

הרב דב קדרון

נדרים יד ע"ב

  

מכיוון שנדר לא יכול לחול על דבר שאין בו ממש, אם אדם רוצה לנדור שלא יישן, אין אפשרות לאסור על עצמו "שינה", שהוא דבר שאין בו ממש, אלא עליו להחיל את הנדר על עיניו, ולכן נאמר בגמרא ונפסק להלכה שמי שאמר: "קונם עיני בשינה" זהו נדר גמור מן התורה.

מכאן מבין הגראי"ל שטיינמן זצ"ל שאי אפשר לישון בעיניים פתוחות. כך הוא גם דייק מדבריו של יעקב אבינו ללבן (בראשית לא, מ): "וַתִּדַּד שְׁנָתִי מֵעֵינָי", כלומר שהפסוק מייחס את השינה לעיניים העצומות. כך גם מברכים בברכות השחר: "המעביר שינה מעיני".

מדבריו עולה שהשינה תלויה בעצימת העיניים, כלומר שללא עיניים עצומות אי אפשר לישון, אולם על פי הרפואה ידוע שיש אנשים שישנים עם עיניים פתוחות (לרווחה, למחצה לשליש ולרביע), לכן נראה שלשון הפסוק, לשון הברכה ונוסח הנדר שמייחסים את השינה לעיניים עושים זאת מפני שכך הוא אצל רוב בני האדם, אך השינה עצמה אינה תלויה בעצימת העיניים. 

תגובות

  1. יד חשון תשפ"ג 22:17 כמדומני שגם הישינים בעינים פקוחות | חוקר

    אינם פקוחות 'לגמרי' (זולת במקרים של חולי מסויים), ואם כן הרי נוכל לפרש את הפסוק הנדר והברכה על פעולת העינייים שנסגרות במקצת בשינה מה דעת כבו' ?
  2. טו חשון תשפ"ג 22:46 ייתכן, אבל | ד

    הגראי"ל שטיינמן זצ"ל כתב באיילת השחר (לפרשת ויצא) שהפסוק והברכה והנדר מייחסים את השינה לעיניים מפני שאי אפשר לישון בעינים פתוחות, ומשמע מדבריו שבזה תלויה השינה. חוץ מזה מה יאמר כבו' על אותם אנשים בעלי חולי מסוים שישנים עם עיניים פקוחות לגמרי? והרי אצלם מוכח שאין השינה תלויה אפילו בסגירת העיניים במקצת, אלא על כרחך שדיברו הפסוק, הנדר והברכה ברוב העולם.
  3. יז חשון תשפ"ג 00:22 הנידון הוא לא האם הגראי"ל | חוקר

    צודק או לא, אלא יותר במישור העקרוני בפשט הגמ', האם הקשר השינה לעינים הוא מחמת שבהם תלוי השינה, והיות שאצל אנשים בריאים העיניים עצומות לפחות חלקית בשינה נמצא שבאמת השינה קשורה לעינים מעצם טבעם, ואין להתייחס לחולים - הא למה זה דומה להקשר הפה לתזונה והלא אפשר לקבל תזונה גם בזונדה וכי לכן האוכל לא מיוחס לפה ? ובאמת שקרובים דבריי לדברי כבו' במאמר, אולם יש בהם חילוק דק, כבו' טוען שהרוב הוא הקובע ואני הק' טוען שהמהות הטבעית הקובעת ולא 'סטייה' ודו"ק
  4. יח חשון תשפ"ג 23:03 המציאות היא | ד

    שיש אנשים מועטים שישנים עם עיניים פקוחות לגמרי. יוכל כב' לטעון שגם אצלם יש מנגנון בגוף הפועל לעצימת העיניים בזמן השינה, אלא שחולי מסוים אינו מאפשר לעיניים אפילו להתחיל להיסגר. ולפי זה אכן צדק הגראי"ל זצ"ל שיש מנגנון מובנה בתוך הגוף שאחראי לכך שבשעת השינה העיניים נעצמות, אלא שאצל אנשים מסוימים יש פגם הגורם לכך שהעיניים לא נעצמות, למחצה לשליש או לרביע, או שנשארות פתוחות לגמרי. אבל אם מדברים מצד המציאות בפועל אז אותם אנשים מעטים יוכיחו שהם ישנים למרות שעיניהם אינן נסגרות אפילו במקצת.
  5. טז סיון תשפ"ג 22:26 חידוד הענין | אב

    לכאורה כמו שהעיניים נעצמות כך גם כל האיברים רפויים בזמן השינה וא"כ מה מיוחד בעיניים שהגמ מגדירה שזה האיבר שאחראי על השינה ? אלא נראה שע"י עצימת העין זה המכה בפטיש של השינה כלומר גם אם בזמן השינה העיניים פקוחות מ"מ בזמן ההירדמות העין היא זו שמביאה את השינה על האדם והרגשתי זאת עלי שבתפילת יום השבועות כל עוד לא עצמתי את עיני לא נמנמתי אך בזמן שעצמתי את עיני אפילו בשביל כוונה מיד נמנמתי.

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר