סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מי רשאי לנשק את ארץ ישראל?

הרב דב קדרון

כתובות קיב ע"א

  

רבי אבא היה מנשק את הסלעים של עכו מחמת חיבת ארץ ישראל, שהייתה חביבה עליו.

בעל ספר עלי תמר (מסכת שביעית פרק ד הלכה ז) כתב שסיפר לו מישהו שבזמן שהייתה ברית המועצות, אשתו בקרה ברוסיה הסובייטית אצל קרוביה והביאה אתה שוקולד מארץ ישראל באריזה של אותיות עבריות, והנה הילדים דור שלישי לקומוניזם נשקו את נייר האריזה מתוך אהבה שזהו שוקולד ונייר ארץ ישראלי. ומעתה צא ולמד איך האהבה לארץ ישראל שקועה עמוק עמוק בלב יהודים, ואף בתינוקות שלהם, ואף הדור השלישי לקומוניזם שרק שמועה קלושה שמעו על ארץ ישראל, הנה הניצוץ הארץ ישראלי מתעורר בלי משים באופן טבעי גם בלבם של התינוקות.

לעומת זאת בספר משאת המלך (סוף מסכת כתובות) מובא מעשה ששאלו את הגרי"ז סולובייצ'יק זצ"ל מדוע לא נישק את אבני ארץ ישראל כשנכנס לארץ הקודש, וכמו שמבואר בסוף מסכת כתובות שעשה רבי אבא. והשיב שהנהגה זו אינה לכל אחד, אלא רק לגדולי החכמים, וכמו שכתב הרמב"ם (פרק ה מהלכות מלכים הלכה י) 'גדולי החכמים היו מנשקין על תחומי ארץ ישראל, ומנשקין אבניה ומתגלגלין על עפרה, וכן הוא אומר כי רצו עבדיך את אבניה ואת עפרה יחוננו'.

אכן נראה שזה עניין שתלוי ברגש, ומי שמרגיש את הצורך יכול לעשות זאת גם אם הוא לא מגדולי החכמים, כמו שראינו בימינו שאנשים שונים מנשקים את הקרקע של ארץ ישראל. גם על מרן הרב קוק זצ"ל מסופר שבהזדמנויות שונות היה מנשק את הארץ מרוב אהבתו את ארץ ישראל.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר