סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מהי בטלה של מנהיג?

הרב דב קדרון

כתובות נט ע"ב

  

במשנה נאמר שאדם חייב לאפשר לאשתו לעשות מלאכה, מפני "שהבטלה מביאה לידי שעמום".

רבינו יונה (בפירושו למסכת אבות פרק א משנה י) כותב שמשום כך שמעיה אומר "אהוב את המלאכה" – כלומר תאהב את הרעיון שאסור לאדם להתבטל וגם אתה לא תבטל אדם ממלאכה, כי הבטלה יכולה להפוך להתמכרות, כמו שאמר שלמה המלך ע"ה (משלי כא, כה): "תַּאֲוַת עָצֵל תְּמִיתֶנּוּ כִּי מֵאֲנוּ יָדָיו לַעֲשׂוֹת", כלומר כאשר אדם מתרגל להתבטל ממלאכה ההרגל הזה שולט על ידיו והן ממאנות לעשות מלאכה. ועוד אמר שלמה המלך ע"ה (משלי כ, ד): "מֵחֹרֶף עָצֵל לֹא יַחֲרֹשׁ וְשָׁאַל בַּקָּצִיר וָאָיִן", שהעצל חושב כי כשישב בטל ממלאכה תהיה לו מנוחה, אבל האמת היא להיפך, כי ביגיעה יהיה לו מנוחה "כי אין אדם משיג למנוחה אך ביגיעה תחלה".

רבי שרגא רוזנברג (בספר ענבים במדבר, עמוד 127, מובא בלקט ביאורי אגדות), כותב שיש מנהיגי ציבור שבטלים מהנהגת הציבור, הם לא רוצים להרגיז את הציבור, וגם לא רוצים להיסחף עם קלקולי הציבור, ולכן לא עושים כלום - לא מוחים ולא מסכימים. אבל זה מביא לרע, כמו שבטלה מביאה לידי שעמום. העניין הזה רמוז במה שה' אמר למשה "הבא נא ידך בחיקך" - אם תרצה להנהיג את הציבור באופן כזה של בטלה, כאשר אתה לא עושה כלום בידיים, התוצאה תהיה: "והנה ידו מצורעת כשלג" - תביא רעה לעצמך. תפקידו של המנהיג הוא להטות את לב העם אל הקב"ה, ולא להיכנע או להתבטל מפניהם.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר