סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

רוכב על אופניים = גורר חפץ?

הרב דב קדרון

כתובות לא ע"א

  

בגמרא נאמר שמי שגורר חפץ בשבת מרשות היחיד לרשות הרבים חייב, למרות שהגדרת מלאכת הוצאה מרשות לרשות בשבת היא שיש צורך בעקירה של החפץ ממקומו, הגרירה של החפץ נחשבת גם היא עקירתו ממקומו.

הרה"ג צבי הירש גרודזינסקי זצ"ל (כתב עת צהר, י, תשס"ב, עמ' פא) למד מכאן שאסור מן התורה לרכוב על אופניים בשבת ברשות הרבים, או מרשות היחיד לרשות הרבים, כי הסעת האופניים כמוה כגרירת חפץ, ויש בזה איסור של הוצאה מרשות לרשות או העברת ארבע אמות ברשות הרבים.

אולם רבי יוסף חיים, בעל הבן איש חי (שו"ת רב פעלים חלק א - אורח חיים סימן כה) כתב שמי שרוכב על אופניים ברשות הרבים בשבת אינו עובר בזה על איסור תורה, אלא רק על איסור דרבנן, מפני שהדבר העיקרי שהוא מוליך ברשות הרבים הוא המושב שעליו הוא יושב, והגלגלים נחשבים טפלים לגביו, והולכת המושב נעשית על ידי כוח כוחו, כי בכוח רגליו הוא מסובב את הפדלים, והפדלים מסובבים את הגלגלים, ועשייה של מלאכה בשבת על ידי כוח כוחו אינה אסורה מן התורה אלא רק מדרבנן.

על פי זה הוא התיר לרכוב על אופניים בשבת, אפילו במקום שיש בו רשות הרבים מן התורה למי שרבים צריכים לו, או שהולך לעשות מצוה גדולה.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר