סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מותר לומר על ד"ת: "מעולה"?

הרב דב קדרון

כתובות כא ע"א

  

רמי בר חמא שיבח את דבריו של שמואל, ואמר: "כמה מעליא הא שמעתא", כמה מעולים דבריו.

מכאן הביא הגר"ע יוסף זצ"ל ראיה שמותר לאדם לשבח דבר תורה ששומע, כי למרות שאמרו חז"ל (עירובין סד,א): "כל האומר שמועה זו נאה, וזו אינה נאה - מאבד הונה של תורה", האיסור הוא דווקא לומר על שמועה אחת שהיא נאה ועל אחרת שאינה נאה, כמו שמשמע מפירוש רש"י (שם בעירובין), אבל אין איסור לומר רק על שמועה אחת שהיא נאה.

אבל יש מי שחולק על כך, שכן רש"י עצמו מפרש בתחילת פרשת קרח (במדבר טז, א): "פרשה זו יפה נדרשת במדרש רבי תנחומא", ומקשה עליו שם הט"ז (דברי דוד) איך השתמש רש"י בביטוי הזה, והרי חז"ל אמרו שאסור לומר "הלכה זו נאה" או "הלכה זו אינה נאה", ומדבריו עולה שהוא סובר שאסור לשבח דבר תורה, גם אם אין מדובר בגינוי של דבר תורה אחר, וכך סבור גם המהרש"א (בעירובין שם).

על פי דבריו של רמי בר חמא (ומעוד מקומות) מסיק הגר"ע יוסף זצ"ל שיש לפסוק כרש"י, שמותר לשבח דבר תורה, והאיסור הוא רק לומר על דבר תורה שאינו נאה.

(אמנם יש להעיר שדברי רמי בר חמא לכאורה אינם קשורים לנושא, שכן האיסור הוא דווקא לומר על שמועה שהיא "נאה", ואילו הוא אמר שהיא "מעולה", ויש להבדיל ביניהם ואכמ"ל)

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר