סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מעט מאורו של הדף היומי
הרב יהודה זולדן

בלעם - בתחילה נביא ולבסוף קוסם


" 'ואת בלעם בן בעור הקוסם הרגו בחרב' (יהושע יג, כב). קוסם- נביא הוא? אמר ר' יוחנן: בתחילה נביא ולבסוף קוסם". יש אפשרות שיהיו נביאים גם אצל הגויים, בדרגה נבואית נמוכה. רש"י מסביר כשבלעם נתן עיניו לקלל את ישראל ניטלה ממנו נבואה ונעשה קוסם.

הרמב"ן מדייק בלשון הפסוקים שדרגת בלעם בעת שנשא את משליו כלפי עם ישראל היתה נמוכה מאד. " 'ויגל ה' את עיני בלעם' (במדבר כב, לא)- מזה הכתוב נלמד כי בלעם לא היה נביא, אלו היה נביא איך יצטרך לגלוי העינים בראיית המלאך". ובכל זאת ה' התגלה אליו מאחר: "ולכבוד ישראל בא אליו השם בלילה ההוא... ואחרי ששב לארצו היה קוסם". הרמב"ן מפרש עוד: " 'ויקר אלהים אל בלעם' (במדבר כג, ד), בעבור שלא היה האיש הזה מגיע למעלת הנבואה על כן יאמר בו כלשון הזה".

הרמב"ן (במדבר כד, א) מסביר גם את המדרש: " 'ולא קם נביא עוד בישראל כמשה', בישראל לא קם אבל באומות העולם קם, ואיזה זה בלעם. אלא הפרש יש בין נבואת משה לנבואת בלעם, משה לא היה יודע מה מדבר עמו, ובלעם היה יודע מה מדבר עמו... משל לטבחו של מלך יודע כמה הוצאות יוצאות למלך על שולחנו". לפי הרמב"ן משה לא היה יודע מתי ועל מה ה' עומד לדבר עמו, אבל היה מוכן בכל עת לדבור ולפי רצון ה'. בלעם היה מכוין לקראת נבואה מסוימת ותו לא. המשל הוא שהטבח הזוטר יודע כמה פרטים מדויקים על הרגלי המלך, אבל הוא איננו יודע את התמונה הכוללת של הנהגות המלך.

הרב ברוך הלוי אפשטיין (תורה תמימה, דברים לג, ג) מפרש בשם הרב חיים מוולוז'ין שראית משה ובלעם דומה לראית נשר ועטלף. שניהם מבחינם בין היום ללילה אבל הפוך. הנשר אוהב את קרני השמש, והעטלף את הלילה "וציור זה מקביל לידיעת משה ובלעם לדעת עליון... ששניהם ידעו לכוין דעת עליון, אבל זה פירש לאור וזה להיפך".

תגובות

  1. ז תמוז תש"פ 12:13 תקון טעות | יעקב רוזה

    תורה תמימה דברים לד הערה כו ולא ככתוב אצלכם
  2. ז תמוז תש"פ 19:44 תשובה | יהודה זולדן

    לרב רוז'ה שלום רב אכן כדבריך. טל"ח יישר כח יהודה זולדן

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר