סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

האם המספר 1,000 מדויק?

הרב דב קדרון

יבמות פב ע"א

  

בתערובת של אוכל של איסור שנפל לתוך היתר, הכלל הוא שאם מדובר באיסור רגיל הוא בטל בשישים, כלומר שאם יש באוכל המותר פי שישים מהאוכל האסור – התערובת מותרת, אבל אם מדובר באיסור זמני, שיהיה לו היתר אחר כך, אז הכלל הוא "דבר שיש לו מתירים – אפילו באלף לא בטל".

הרמ"א (תורת העולה ח"ג פרק פב) כותב על כך שהמספר אלף אינו מדויק, שהרי גם אם יש בהיתר יותר מפי אלף מהאיסור – האיסור לא בטל, אלא צריך לחכות לזמן שבו האיסור יהיה מותר ורק אז לאכול את התערובת.

אם כן מדוע אמרו חז"ל דווקא "אלף"? אלא מכאן הוא מבין שהמספר אלף משמש דוגמא למספר גדול מאוד, ולפי זה גם מה שאמרו חז"ל (סנהדרין צז,א) שיומו של הקב"ה הוא אלף שנים, כמו שכתוב (תהלים צ, ד): "כִּי אֶלֶף שָׁנִים בְּעֵינֶיךָ כְּיוֹם אֶתְמוֹל כִּי יַעֲבֹר", הכוונה היא לאו דווקא לאלף שנים, אלא לזמן ארוך מאוד. כיוצא בזה כאשר משה רבנו ברך את עם ישראל (דברים א, יא): "ה' אֱלֹהֵי אֲבוֹתֵכֶם יֹסֵף עֲלֵיכֶם כָּכֶם אֶלֶף פְּעָמִים", לא הייתה כוונתו דווקא לאלף פעמים, אלא זהו מספר כללי המורה על מספר מאוד גדול.

אולם לאחר מכן הוא כותב שמדברי חז"ל במדרשים בהרבה מקומות נראה שהם אמרו בהקשרים הללו מספרים מדויקים, כמו שאמרו (מדרש תהלים צ,יב) שהתורה קדמה לעולם שני אלפים שנה, ואילו המספר אלף בא לבטא זמן ארוך, לא היו צריכים לומר שני אלפים, וגם כאשר אמרו שיומו של הקב"ה הוא אלף שנים, הכוונה היא לימים של בריאת העולם, כי העולם הזה נמשך במשך ששת אלפים שנה, כנגד ששת ימי בראשית, שכל אחד מהם היה אלף שנים. 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר