סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

"ליהודי יש לב טוב"

הרב דב קדרון

יבמות עט ע"א

  

שלשה סימנים יש באומה זו: הרחמנים, והביישנין, וגומלי חסדים;

ביאר מרן הרב קוק זצ"ל (עין איה, ברכות לב,א, מובא בלקט ביאורי אגדות) שהעניין של "זכות אבות" הוא מפני שהאבות מטביעים את מידותיהם הטובות בטבע לב בניהם, וגם אם בפועל הבנים סרו מהדרך הישרה, אם הכוח הטוב של האבות היה גדול מאוד - הוא כבר טבוע בלב הבנים ולא מאפשר להם להתקלקל קלקול כל כך גדול עד שלא יהיה אפשר שיחזרו לדרך הטוב והישר.

אבותינו הקדושים, אברהם, יצחק ויעקב, היו כל כך דבקים במידות הקדושות והטובות, ומעלתם הייתה כל כך גדולה, עד שהספיקה להקנות קניין נצחי לבני בניהם ולהטביע בעם ישראל כולו את שלוש המידות הראשיות: רחמנות, ביישנות וגמילות חסדים. כל אחד מהאבות לקח לו אחת מהן לעיקר בחייו. אברהם מידת החסד, יצחק הצניעות והביישנות, כפי שרואים מהנהגתו בנישואיו, ויעקב מידת הרחמים, שממנה באה אהבת הורים לבנים שהתגברה בו ביותר.

אמר הרב צבי יהודה הכהן קוק זצ"ל (מובא בלקט ביאורי אגדות) שאפילו אצל גויים מפורסם הלב הטוב של היהודים. וסיפר שבזמן מלחמת העולם הראשונה, כאשר היה בשווייץ, פשטו מחלות, והיה שם רופא יהודי מפורסם בעל שם. יום אחד, באמצע הלילה באה אשה זקנה גויה לקרוא לו שיבוא מהר. הלך איתה בדרך רחוקה עד הפרברים שבקצה השני של העיר. שאל אותה: למה באת דוקא אלי, יש בעיר הרבה רופאים? אמרה לו: באמצע הלילה רופאים אחרים לא יבואו, אבל אתה יהודי ואנו יודעים שליהודי יש לב טוב.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר