סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הארה שבועית מהתלמוד הירושלמי במסגרת הדף היומי

הרב אברהם בלס, מכון הירושלמי

יבמות סא ע"א

 

התלמוד הבבלי (יבמות סא, א) מביא את המאמר המפורסם: אתם קרויים אדם ואין אומות העולם קרויים אדם:

"נאמר: ואתן צאני צאן מרעיתי אדם אתם, אתם קרויין אדם, ואין העובדי כוכבים קרויין אדם".

לכאורה ישנה סתירה מירושלמי (שבת ו, ט) משמע שגם רומאי שהתעלל ביהודי ובסוף הוכש על ידי נחש (ואתן אדם תחתיך) קרוי אדם.

"רבי לעזר עאל לפונייה אתא אבטיונ' דרומאי ואקומיה מאחריה ויתב ליה אמר הכין כל עמא לא אקים לבר נש אלא לילית איפשר דאנא נפיק מיכא עד דנידע מה הוי בסופיה והוה תמן חיוי שרי נפיק ויהב ליח עדרו תמן אחת דריבוי וקרא עלוי ואתן אדם תחתיך".

חייבים להסביר שכל אדם פרטי , גם אם אינו מעם ישראל קרוי אדם. מה שאין כן אורגניזם שלם (כלומר יחידה שמורכבת מאוסף של פרטים) רק אצל עם ישראל נחשב ליחידה אחת – אדם, בעוד שאצל אומות העולם הם נשארים אוסף של פרטים במשפט בייליס הסביר הרב מאזה את מאמר חז"ל הזה. כאשר יהודי מבצע פעולת פשיעה מאשימים את כל היהודים בעוד שכאשר גוי מבצע פעולה כזאת מאשימים רק את אותו עבריין. 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר