סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

שלושה דברים עשה משה מדעתו / יבמות סב ע"א

הרב ירון בן צבי

דף יום-יומי, תורת הר עציון

 

הברייתא המובאת בסוגייתנו מספרת:

"שלשה דברים עשה משה מדעתו והסכימה דעתו לדעת המקום: פירש מן האשה, שיבר את הלוחות והוסיף יום אחד".

הגמרא מסבירה כל אחד מהדברים הללו, אך עדיין יש לשאול מדוע נצרך משה לעשות דבר שהקב"ה לא ציווה אותו במפורש.

ייתכן שיסוד הדבר בפער שבין הנהגת האדם להנהגתו של הבורא יתברך. לפני הבורא יתברך הכול גלוי וידוע, והוא יודע מה שעתיד להיות, אך משה, שהוא בשר ודם, פעל על פי השגתו וכפי שפועלים חוקי התורה, אשר על פיהם הוא הכריע.

כך, למשל, משה הוסיף יום אחד מדעתו בשל החשש שמא אישה תפלוט זרע ביום השלישי ותיטמא, על פי הדין, אולם הקב"ה ידע שלא תהיה אישה שתפלוט זרע, ולכן דרש רק יומיים, אך דעתו של משה התקבלה משום שההלכה נקבעת על פי השגתו של האדם.

כך גם ביחס לפרישתו של משה מאשתו – הקב"ה לא דרש ממשה לעשות זאת, משום שידע שלא יהיה מקרה שבו העובדה שמשה בעל קרי תמנע דיבור ביניהם, וכן בנוגע לשבירת הלוחות – הקב"ה ידע שישראל יחזרו בתשובה, אך משה הלך על פי דרך בני האדם וידיעתו באותו הזמן ולכן הכריע בהתאם למציאות ולא על פי הנסתרות או על פי מה שיתגלה בעתיד.

תגובות

  1. ז אייר תשפ"ב 09:08 וכן | עלי

    שינה משה את סדר הציווי בבניית המשכן עד שבא בצלאל והחזיר את הסדר. ובזה לכאורה הסכימה דעת המקום דווקא לדעת בצלאל, אבל בעיון מעמיק נמצא שצדק משרע"ה לגבי הסדר כבמסעות והוא קווה שתיכף לבניין המשכן יבנוהו בתשרי אבל לבסוף נבנה רק בניסן ואכמ"ל בזה.

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר