סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מהו פלא יותר מלברוא גולם?

הרב דב קדרון

יבמות מט ע"ב

  

בגמרא מסופר שכאשר ישעיה הנביא רצה לברוח מהמלך מנשה, הוא אמר אחד משמות ה' ובאמצעות זה נבלע בתוך עץ ארז.
בעניין זה כותב החתם סופר (שו"ת או"ח סימן קצז) שהוא ראה בעיניו שבאמצעות שמות הקודש ניתן לפעול פעולות אמיתיות, אצל רבו רבי נתן אדלר זצ"ל, ומוסיף שכך מצאנו אצל חז"ל שהיו שעסקו בספר יצירה ובראו אדם (סנהדרין סה,ב), ואחיתופל כתב שם על גבי חרס והשפיע בכך על מי התהום (סוכה נג,ב), ומשה רבנו ע"ה הרג את המצרי בשם המפורש.

גם על הגאון מווילנא מספר תלמידו, ר' חיים מוולאז'ין (בהקדמה לפירושו לסיפרא דצניעותא) שהוא עצמו שאלו על עניין בריאת גולם, וענה כי עוד כאשר היה בן פחות משלוש עשרה התחיל לעסוק בכך, אולם באמצע עשייתו חלפה ועברה תמונה מעל ראשו, והפסיק, כי ראה בכך סימן מהשמים שעליו להימנע מלעשות זאת בגלל גילו הצעיר.

עם זאת, בספר זר זהב מסופר ששאלו את הגאון רבי מאיר אריק זצ"ל האם זה אמת שהמהר"ל מפראג זצ"ל ברא גולם, והוא השיב כי אינו יודע, אך להעמיד תלמיד כבעל התוספות יום טוב הוא פלא הרבה יותר גדול.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר