סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מדוע אסור להיעשות אגודות?

הרב דב קדרון

יבמות יג ע"ב

  

האיסור (דברים יד, א): "לֹא תִתְגֹּדְדוּ" מתפרש בגמרא "לא תעשו אגודות אגודות".

מרן הרב קוק זצ"ל כתב על הפירוד בעם ישראל משפט חמור ביותר: "התפרדות האומה לחלקים... זאת היא ממש מחשבה של עבודה זרה כללית" (אורות עמ' עג).

 במקומות רבים מבואר שמהותה של עבודה זרה היא פירוד, כי מה שיש בכוחו לאחד הרבה אנשים היא רק מטרה רוחנית משותפת לכולם, כלומר: עבודת ה', אבל עבודה זרה, שרוחניותה נטועה במימד גשמי, היא שורש הפירוד, כי בצד הגשמי אין אחדות בין אנשים, שהרי גופו של כל אחד נפרד מחבירו, אלא רק בעניין רוחני שמשותף לנשמות כולם יכולה להיות אחדות.
מסיבה זו, מאז שהוקם המשכן נאסר על עם ישראל להקריב קרבן בבמות פרטיות, כי עבודת ה' צריכה להיות משותפת לכל העם מתוך אחדות, ומסביר מרן הרב קוק זצ"ל כי "גם ההתאחדות לשם שמים ע"י הקיבוצים הקטנים שבבמות, מפסידה היא את יסוד אחדות האומה הכללית שבמרכזה הגדול, שרק על ידה תתגלה ותתקיים תכלית חפץ ה'... ולכן משנקבע המקום לקדושה הכללית בירושלים נאסרו הבמות" (מובא בלקט ביאורי אגדות).

רק כאשר עם ישראל יישאר מאוחד בעבודת ה' תוכל להתקיים מטרת נתינת התורה, שהיא עם שלם העובד את ה' בכלל ובפרט, כמו שנאמר: (שמות יט, ו): "וְאַתֶּם תִּהְיוּ לִי מַמְלֶכֶת כֹּהֲנִים וְגוֹי קָדוֹשׁ".

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר