סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הארה שבועית מהתלמוד הירושלמי במסגרת הדף היומי

הרב אברהם בלס, מכון הירושלמי

יבמות טז ע"א

 

תלמוד בבלי יבמות טז, א:

"א"ל: רבי, אמור לתלמידך אחר וישב, א"ל: ומי הוא? עקיבא בן יוסף. א"ל: אתה הוא עקיבא בן יוסף, ששמך הולך מסוף העולם ועד סופו? שב, בני, שב, כמותך ירבו בישראל. התחילו מסבבים אותו בהלכות, עד שהגיעו לצרת הבת. אמרו ליה: צרת הבת, מהו? אמר להן: מחלוקת בית שמאי ובית הלל. הלכה כדברי מי? אמר להן: הלכה כבית הלל".

ידוע הכלל שמחלוקת בית שמאי ובית הלל הלכה כמו בית הלל (מופיע גם במקורות נוספים). בירושלמי ישנה הערה מעניינת. כל זה מדובר שסנהדרין גלתה ליבנה. כל עוד הסנהדרין הייתה בירושלים לא היו סומכים על בת קול בקביעת ההלכה (מרכזיותה של ירושלים.

תלמוד ירושלמי יבמות א, ה:

"דתני כל הרוצה להחמיר על עצמו לנהוג כחומרי בי' שמאי וכחומרי בית הלל על זה נאמר והכסיל בחושך הולך כקולי אילו ואילו נקרא רשע אלא או כדברי בית שמאי כקוליהם וכחומריהן או כדברי בית הלל וכקוליהם וכחומריהן הדא דתימר עד שלא יצאת בת קול אבל משיצאת בת קול לעולם הלכה כדברי בית הלל וכל העובר על דברי בית הלל חייב מיתה תני יצאתה בת קול ואמר' אילו ואילו דברי אלהים חיים הם אבל הלכה כבית הלל לעולם באיכן יצאת בת קול רבי ביבי בשם רבי יוחנן אמ' ביבנה יצאת בת קול". 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר