סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מעט מאורו של הדף היומי
הרב יהודה זולדן

המחליף דיבורו


"ואמר רבי אלעזר: כל המחליף בדיבורו כאילו עובד עבודה זרה" (סנהדרין צב ע"א). "מחליף בדיבורו", רש"י מסביר: "משנה בדבורו, שלא יהא ניכר". הוא איננו אומר את כל האמת, מדבר בחלקלקות, ומשנה באופן כזה שלא יורגש השקר. רבינו יונה מסביר שהמחליף בדיבורו זה מי שבא בערמה למנוע טוב מבעליו, כדי להעביר הטובה אליו. הוא איננו גוזל את האחר, אבל מדבר עם הנוגעים בדבר באמצעות דברי חלקלקות ושקר, לזכות בדבר. "יגדל עונש השקר כאשר יסבב ממנו הפסד לזולתו, אף על פי שאין עיקר העונש על ההפסד, כי לא הפסיד ממנו דבר שיזכה בו, כענין שאמרו רז"ל: 'כל המחליף בדבורו כאילו עובד עבודה זרה'" (שערי תשובה שער ג, קפ). רב הדריך את רב כהנא: "הפוך בנבילתא ולא תיפוך במילי" (פסחים קיג ע"א). עדיף להתבזות ולפשוט עורות של נבלות ובלבד שלא להפוך מילים.

דיבור בחלקלקות למטרות שליליות הוא ענף של שקר. האיסור שלא לשקר, עליו נקרא בתורה בחג השבועות הוא איסור חמור: "כי השקר נתעב ונאלח בעיני הכל, אין דבר מאוס ממנו, והמארה והקללות בבית כל אוהביו, מפני שהשם יתברך אל אמת וכל אשר אתו אמת, ואין הברכה מצויה וחלה אלא במתדמים אליו במעשיהם, להיותם אמיתיים כמו שהוא אל אמת, ...אבל כל מי שמעשיו בהפך מדותיו הטובות, והם בעלי השקר שהם בהפך מדותיו ממש" (ספר החינוך מצוה עד). אין לשקר גם לצרכי פרנסה: "שאין ראוי לקחת ממון בני אדם דרך שקר ותרמית, אלא כל אחד יזכה בעמלו במה שיחננו האלוקים בעולמו באמת וביושר (ספר החינוך מצוה שלז). הידיעה שפרנסתו של אדם מזומנת לו מלמעלה, והמעשים הם רק השתדלות, צריכות למנוע את השקר וביטויו השונים.

"בן אדם שדיבר שקר לשעתו, צורתו צורת אדם ויש בו חטא. אך המתמיד בשקריו צורתו שקרן, ואישיותו נעדרת, ואיך יקח מוסר שיסודו אמת וחותמו אמת. אך גם במוסרו יתעתע בתעתועי מרמה. חולי אנוש ולא יחוש" (הרב אברהם ישעיהו קרליץ, חזון איש, אמונה ובטחון ד, יג).

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר