סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מה דין קפה שבושל על ידי גוי?

הרב דב קדרון

מועד קטן יב ע"ב

  

ב"הלכה ברורה" מובא פסק ההלכה לגבי איסור בישולי נכרים, שכל דבר שמתקיימים בו שני התנאים: א. אינו נאכל כמו שהוא חי. ב. עולה על שולחן מלכים, כאשר התבשל על ידי גוי – אסור באכילה או בשתייה.

הפוסקים האחרונים דנו בשאלת שתיית קפה שבושל על ידי גוי. בעל שו"ת פנים מאירות (ח"ב סימן סב) פסק שאסור לשתות זאת, משום שפולי הקפה אינם נאכלים בלא בישול, ומתקיימים בזה שני התנאים האוסרים.

אולם הרבה אחרונים, ביניהם היעב"ץ, החתם סופר ומהרש"ם התירו, מפני שלדעתם העיקר הוא המים, והקפה בטל לגבי המים, ומכיוון שבמים אין איסור של בישולי נכרים, שהרי אפשר לשתות אותם ללא בישול, מותר גם לשתות אותם אם נוסף להם טעם של קפה או טעם אחר.

הפרי חדש כתב שיש להביא ראיה לכך מהלכות ברכות, שהרי על שיכר מברכים ברכת שהכל ולא ברכת מזונות, למרות שהוא עשוי משעורים, כי הטעם של השעורים בטל לגבי המים, וכשם שלעניין ברכות העיקר הוא המים כך גם לעניין איסור בישולי נכרים.

הגרי"ש אלישיב זצ"ל לא קיבל את ראיית הפרי חדש, כי הכללים של הלכות ברכות שונים מהכללים של הלכות בישולי נכרים, שהרי כל פרי שהשתנה ממראהו ואינו ניכר ברכתו היא שהכל, ולכן מסקנתו היא שמצד הסברה קשה להבין את דעת המתירים, אולם למעשה אי אפשר לאסור אחרי שגדולי האחרונים התירו. 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר