סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הארה שבועית מהתלמוד הירושלמי במסגרת הדף היומי

הרב אברהם בלס, מכון הירושלמי

מועד קטן יג ע"ב

 

תלמוד בבלי מועד קטן יג, ב:

"משנה: ואלו מגלחין במועד: הבא ממדינת הים, ומבית השביה, והיוצא מבית האסורין, והמנודה שהתירו לו חכמים, וכן מי שנשאל לחכם והותר, והנזיר והמצורע מטומאתו לטהרתו".

המשנה קובעת שיהודי שהיה אנוס ולא יכול היה להסתפר לפני החג מותר לו להסתפר בחול המועד (הדין הבסיסי הוא שיהודי שלא הסתפר לפני החג קונסים אותו שלא להסתפר בחול המועד. מטרת הדין הוא שאדם לא יכנס מנוול לחג).

בתלמוד הירושלמי שואלים שאלה מעניינת. מה הדין אם האדם היה בכלא ישראל. כוונת השאלה היא שבניגוד לכלא של גויים בו אין מאפשרים לאדם להסתפר לפני החג. בבית כלא של יהודים ישנה אפשרות טכנית להסתפר לפני החג, אלא שהיהודי לא ניצל זאת ולא הסתפר. האם במקרה זה הוא נחשב אנוס או לא.

הירושלמי קובע שיהודי שיושב בבית כלא למרות האפשרות הטכנית שלו להסתפר נחשב אנוס וכל זאת בגלל שלא ערב לו לאדם להיות בבית האסורים. אדם שמבחינה פסיכולוגית לא מרגיש כל צורך להיות מסודר, נחשב אנוס

תלמוד ירושלמי מועד קטן ג, א:

"והיוצא מבית האסורין הוינן סברין מימר כשהיה חבוש אצל הגוים אבל אם היה חבוש אצל ישראל לא אתא מימר לך ואפילו חבוש אצל ישראל אינו ערב לאדם לגלח בבית האסורין". 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר