סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מעט מאורו של הדף היומי
הרב יהודה זולדן

קללת מי שאינו נוהג כראוי


אסור לקלל בשם ה' אף אדם. הקללה היא ביטוי לרמה רוחנית ירודה של אדם. המקלל נשיא עובר בלאו נוסף: "ונשיא בעמך לא תאור" (שמות כב, כז). הנשיא הוא הדמות שלטונית הגבוהה ביותר או נשיא הסנהדרין (רמב"ם, ספר המצות לא תעשה שטז).

"בעמך" מלמד שהאיסור בתוקפו רק אם הנשיא נוהג כראוי: "אי נשיא - יכול כאחאב וחבריו? תלמוד לומר בעמך. לא אמרתי אלא כל זמן שנוהגין כמנהג עמך" (מכילתא שמות שם). הרמב"ם (הל' סנהדרין כו, א-ב) מפרט את איסור הקללה למלך ונשיא, אך הוא לא סייג את דבריו דווקא ל"עושה מעשה עמך". הרדב"ז שם תמה מדוע.

ביחס למקלל אב ואם פסק הרמב"ם (הל' ממרים ה, יא): "מי שהיו אביו ואמו רשעים גמורים ועוברי עבירות, אפילו נגמר דינם להריגה והם יוצאים ליהרג אסור להכותם ולקללם. ואם קלל או חבל בהן פטור. ואם עשו תשובה, הרי זה חייב ונהרג עליהן, אף על פי שהרי הם יוצאין למיתה". פרשנים הסבירו שכל הדיון בגמרא הוא בשאלה אם המקלל והמכה יהיה חייב מלקות או לא, אך האיסור לקלל או להכות אביו ואמו יהיה קיים גם אם לא עשו תשובה.

אחרונים משווים בין העיקרון שנאמר על קללת אב ואם שלא נוהגים כשורה, לבין קללת מלך שלא נוהג כשורה. המהר"ם שיק (ספר המצוות מצוה עא) מסיק: "שאפילו מלך רשע אין רשאים לזלזלו, נהי דלית ביה הלאו (=של נשיא בעמך לא תאור), מכל מקום איסורא איכא". גם מנהיג שלא נוהג כהלכה, אין לזלזל בו, לבזותו ולחרפו. הרב עזרא בצרי (דיני ממונות, חלק ד עמ' נב-נו) האריך לדון בענין, ולפי דבריו: "במה שאנו אומרים שאינו חייב עליו על קללתו, לא מחמת שפקע ממנו שם מלך לגמרי, שאם כן היה מותר לכתחילה לקללו, ואילו ממה שכתבו שאסור, ומדאוריתא משמע שאסור, נמצא שם מלך עליו, רק כיון שהוא רשע לא רצתה התורה לחייב את המקללו מיתה... אבל מכל מקום אסור לקללו, שעדיין מלך הוא".

תגובות

  1. כט שבט תשפ"ב 03:13 עושה מעשה עמך כהיתר לקללתהורה רשע | Binyomin Kreiser

    מנין להגמ' שההיתר דעושה מעשה עמך קאי גם ההורים שעליהם יש אזהרה מיוחדת?
  2. ל שבט תשפ"ב 01:13 תשובה | יהודה זולדן

    השאלה לא ברורה. הגמרא לא אומרת שיש היתר. הפוך. אסור להכותם ולקללם, אפילו כשיוצאים לההרג, אך אם הכה או קלל פטור, אך אין זה היתר. ראה ברמב"ם הל' ממרים ו, יא: "שאפילו היה אביו רשע ובעל עברות- מכבדו ומתירא ממנו".
  3. ל שבט תשפ"ב 18:05 תודה רבה! | Binyomin Kreiser

    נכון, אבל בפשטות כל האיסור לקלל אב רשע הוא רק דרבנן. עדיין יש לי לשאול שבשלמא בנשיא יש סברא מיוחדת למעט כשאינו עושה מעשה עמך-שאז הוא אינו ראוי להיות נשיא ואינו אלא גברא אלמא בעלמא-אבל באב מ"מ הוא אביו. וכמדומני שרש"י פה' מיישב את זה באומרו שעצם האזהרה למקלל אביו נלמד מ'ונשיא בעמך' וממילא הוא בכלל "בעושה מעשה עמך"
  4. א אדר א תשפ"ב 15:26 תשובה | יהודה זולדן

    גם נשיא שאינו עושה מעה עמך הוא נשיא. אם הציבור רוצה בו. היו מלכים (בספר מלכים) שהיו רשעים והם נחשבים מלכי ישראל והיה להם תוקף. מ"מ הדיוק ברש"י יתכן ועונה לשאלתך. ייש"כ
  5. א אדר א תשפ"ב 18:08 עוד תודה! | Binyomin Kreiser

    נכון מאוד-לא חשבתי בכלל על זה שמלך רשע יהא לו תוקף מלך, אבל מפורש כדבריך ברד"ק מלכים א כ"א י' ששאל למה לא לקח אחאב את כרם נבות במצוות המלוכה, ותירץ מה שתירץ, אבל לא תירץ שלא היו חלים בו משפטי מלוכה.
  6. א אדר א תשפ"ב 22:04 תשובה | יהודה זולדן

    ראה באריכות בענין זה בתוספות סנהדרין כ ,ב.
  7. א אדר א תשפ"ב 22:36 שוב תודה | Binyomin Kreiser

    בכל ההקדם. תודה

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר