סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מה ההסבר של: "וכנגדן"?

הרב דב קדרון

ראש השנה לא ע"א

  

אמר רב יהודה בר אידי אמר רבי יוחנן: עשר מסעות נסעה שכינה... וכנגדן גלתה סנהדרין.

חורבן בית המקדש הראשון וסילוק השכינה התפרסו על פני עשרה שלבים, וכן חורבן בית המקדש השני בא לידי ביטוי בעשרת השלבים שבהם גלתה הסנהדרין.

בלקט ביאורי אגדות מובא בשם הגר"א שפירא זצ"ל (בשמן רענן ח"א עמוד עד) וכן ספר אור גדליהו (ויקרא דברים, עמוד קסז) שעמדו על לשון הגמרא: "וכנגדן", ממנה משמע שיש הקבלה בין עשר המסעות של השכינה בחורבן בית ראשון לבין עשר המסעות של הסנהדרין בחורבן בית שני.

שניהם ביארו שבבית ראשון עיקר הנהגת ה' הייתה על ידי התגלות השכינה והנביאים, ואילו בבית שני, שכבר לא שרתה בו השכינה בגלוי, הייתה העיקר גדולת התורה, כמו שכתוב בספר היכלות שעיקר זיוה, הודה והדרה של תורה היה בבית שני.
לכן כאשר מתאר רבי יוחנן את עשרת שלבי החורבן הוא אומר שבבית ראשון נסעה השכינה עשר מסעות והתרחקה מבית המקדש, וכנגד זה בחורבן בית שני גלתה הסנהדרין, שמייצגת את חכמת התורה – עשר גלויות, והתרחקה מבית המקדש.  

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר