סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מדוע לא חנוכיה של 7 קנים?

הרב דב קדרון

ראש השנה כד ע"א

  

ב"הלכה ברורה" מובאים דברי הרמב"ם (הלכות בית הבחירה ז,י):

ואסור לאדם שיעשה בית תבנית היכל, אכסדרא תבנית אולם, חצר כנגד העזרה, שולחן בצורת שולחן, ומנורה בצורת מנורה, אבל עושה הוא מנורה של חמשה קנים או של שמונה קנים או מנורה שאינה של מתכת אף על פי שיש לה שבעה קנים.

בלקט ביאורי אגדות מובא הסברו של מרן הרב קוק זצ"ל לאיסור לעשות כלים כמו הכלים שהיו בבית המקדש:

ההלכה הזו בנויה על העיקרון שיש בעולם עניינים של קודש ויש עניינים של חול. כאשר עם ישראל חי במלוא כוחו ועוצמתו הוא משתמש בשני העניינים: כוח הקודש במלואו, שנותן לו עוצמה רוחנית, וכוח החול שמיישב את העולם. האפשרות לשלב חיים של עם שלם שיהיו מבוססים על הקודש וגם על החול הינה רק כאשר יודעים להבדיל ביניהם ולשים גבולות ברורים בין הקודש לבין החול, רק אז הקודש הוא בתכלית שלמותו וניתן לשאוב ממנו עוצמות רוחניות. זאת בניגוד ליוונים שסברו שאין קודש בעולם אלא רק חול.

זאת הסיבה שהחשמונאים קבעו את חנוכה למשך שמונה ימים, למרות שהנס נעשה רק במשך שבעה ימים, כי הם חששו שאם יתקנו להדליק רק שבעה נרות אז אנשים יעשו מנורות של חול של שבעה קנים כמו שיש בבית המקדש, ויעברו על האיסור הנ"ל. נצח ישראל בנוי על ההבדלה שבין קודש לחול, וזה היה אחד השיקולים המרכזיים של החשמונאים לאחר הניצחון על היוונים.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר