סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הג'וקר / רפי זברגר

ראש השנה יז ע''א

 

הקדמה

במסגרת הסברים של הגמרא על שלוש עשרה מידות רחמים למדנו את הסברם של בית הלל על מידת ''ורב חסד'':
בית הלל אומרים: ורב חסד, מטה כלפי חסד.
הקדוש ברוך הוא מטה ל''בינוניים'' את הכף לחסד, אותם אלה שיש להם מחצה עוונות ומחצה זכויות.
שואלת על כך הגמרא: היכי עביד?
כיצד בפועל נעשית הטיה זו כלפי חסד. על כך ישנן שתי תשובות:
רבי אליעזר אומר: כובשו, שנאמר (מיכה ז', י''ט): יָשׁוּב יְרַחֲמֵנוּ יִכְבֹּשׁ עֲוֹנֹתֵינוּ וְתַשְׁלִיךְ בִּמְצֻלוֹת יָם כָּל חַטֹּאותָם:
רבי אליעזר סובר כי הקדוש ברוך מכביד את כף הזכויות של האדם כלפי מטה, כך שהזכויות תרבינה על החובות, והדין יטה לכף זכות.
רבי יוסי בר חנינא אמר: נושא, שנאמר (שם י''ח): מִי אֵל כָּמוֹךָ נֹשֵׂא עָוֹן וְעֹבֵר עַל פֶּשַׁע לִשְׁאֵרִית נַחֲלָתוֹ לֹא הֶחֱזִיק לָעַד אַפּוֹ כִּי חָפֵץ חֶסֶד הוּא:
רבי יוסי סובר כי הקדוש ברוך הוא מרים (נושא) את כף העוונות למעלה, כך שהזכויות תרבינה ויכריעו לזכות.
התוצאה הסופית זהה בשני הדרכים המוצעות, אך הדרך שונה. לפי רבי אליעזר הקדוש ברוך נותן ''מתנת חינם'', כלשונו של המהר''ל, ולפי רבי יוסי הקדוש ברוך הוא ''מרחיק ממנו את העבירות''.
 

הנושא

רבא לומד מן הפסוק שציטט רבי יוסי לימוד חשוב מאוד לענייני ראש השנה.
אמר רבא: כל המעביר על מדותיו מעבירין לו על כל פשעיו, שנאמר (שם) נֹשֵׂא עָוֹן וְעֹבֵר עַל פֶּשַׁע , למי נושא עון - למי שעובר על פשע.
רבא מלמדנו כי אדם אשר ''אינו מדקדק למדוד מידה למצערים אותו, ומניח מידותיו והולך לו'' (רש''י) גם הקדוש ברוך הוא ''מניח את העבירות'' והולך לו, ובכך אינו מעניש את האדם על ביצוע העבירות.
במילים אחרות, אדם אשר מוכן לוותר לאנשים אשר מציקים לו, פוגעים בו, עושים לו דברים לא טובים, ומוחל על כבודו ואינו משיב לפוגעים בו, הוא זה הזוכה למידה דומה מצידו של הקדוש ברוך הוא ביחס לעבירות שמבצע.
הגמרא מספרת סיפור המאשש את דברי רבא:
רב הונא בריה דרב יהושע חלש, על רב פפא לשיולי ביה. חזייה דחליש ליה עלמא, אמר להו: צביתו ליה זוודתא. לסוף איתפח, הוה מיכסיף רב פפא למיחזייה.
רב הונא חלה ונחלש. רב פפא בא לבקרו וראה כי הוא עומד על ערש דווי, וביקש להביא תכריכים לצורך קבורתו.
בסופו של דבר רב הונא התאושש ממחלתו, ורב פפא התבייש לראותו, כיוון שהוא כביכול הקדים לקבוע את מותו.
אמרו ליה: מאי חזית? אמר להו: אין, הכי הוה. ואמר להו הקדוש ברוך הוא: הואיל ולא מוקים במיליה - לא תקומו בהדיה, שנאמר: נֹשֵׂא עָוֹן וְעֹבֵר עַל פֶּשַׁע, למי נושא עון - לעובר פשע.
שאלו את רב הונא: מה ראית בשמים, כאשר היית במצב אנוש? והוא ענה שאמנם הוא ראה שהיה צריך למות (כפי שחשב רב פפא), אך הקדוש ברוך הוא ''אמר לבית דין של מעלה'' כי מכיוון שהוא (רב הונא) העביר על מידותיו, גם אתם לא תעמדו על עבירותיו ולא תדקדקו עליו, ובכך חזר לחיים.
 

מהו המסר

הדף שלנו הוא הדף המרכזי במסכת. הדף השבעה עשר מתוך שלושים וארבעה דפי המסכת (מתחילים בדף ב').
נראה שדברי רבא מובאים דווקא במרכז המסכת ללמד מהו המסר המרכזי והחזק ביותר של המסכת.
כיצד ניתן ''לעבור'' את ראש השנה שהוא יום הדין בצורה הטובה ביותר? כיצד ניתן להטות את דיננו לטובה?
אומר רבא – להעביר על המידות. לדעת לשמוע ולא לענות. להיות מוכנים לקבל קיתונות של רותחים, וללא להגיב. להיות נעלבים אך לא עולבים. זהו הג'וקר של ימי הדין. זוהי המידה שאם אדם נוהג בה, הוא זוכה לאריכות ימים ושנים טובות
שנזכה! 
 

לע''נ אבי מורי: ר' שמואל ב''ר יוסף , אמי מורתי: שולמית ב''ר יעקב, וחמי: ר' משה ב''ר ישראל פישל ז''ל
תגובות תתקבלנה בברכה ל: [email protected]

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר