סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מה נקרא "נחלה"?

הרב דב קדרון

ראש השנה יב ע"ב

  

נחלה אין לה הפסק.

כך נאמר גם במסכת בבא בתרא (קכט,ב) שירושה אין לה הפסק, אלא היא ממשיכה לעולם לעבור מדור לדור.

במדרש (מכילתא, פרשת בשלח פ"י) נאמר שארבעה דברים נקראו "נחלה": תורה, ארץ ישראל, בית המקדש ועם ישראל. אלו ארבעה דברים נצחיים שממשיכים ועוברים מדור לדור עד עולם.

בקשר לארץ ישראל נאמר בספר תהלים (קה, יא): "לֵאמֹר לְךָ אֶתֵּן אֶת אֶרֶץ כְּנָעַן חֶבֶל נַחֲלַתְכֶם", ובלקט ביאורי אגדות מובא הסברו של מרן הרב קוק זצ"ל לפסוק הזה, שמתחיל בלשון יחיד ומסיים בלשון רבים:

ארץ ישראל מתאימה בדיוק לכלל עם ישראל לדורותיו, וכן לחייו של כל יחיד ויחיד מישראל, כל אחד לפי ערכו, לפי מדתו ומהותו, בהתאמה מדויקת, בהשגחה עליונה מיד ה' נותן ארץ חמדתו לעם קדשו. וזאת היא "האמירה" הקדושה האמורה כאן: "לאמר", המתחילה בלשון יחיד ופרטי: "לך אתן את ארץ כנען", ומסיימת בלשון רבים. כי היא כוללת בתוכה את הקישור הכללי הנצחי - מצד אחד, ואת הפירוט המדויק - מהצד השני. "חבל", הוא שיעור מדוד, שמתייחס לחלק הפרטי בארץ המתאים לכל אחד ואחד מישראל, ויחד עם זאת יש גם קשר נצחי לעדי עד, "נחלתכם", שהיא נחלה שנמשכת לנצח לכלל עם ישראל. עם ישראל לדורותיו הוא הבעלים הנצחיים של ארץ ישראל, עד סוף כל הדורות.

תגובות

  1. טו חשון תשפ"ב 11:12 לא כ"כ פשוט | עלי

    א. לכל הגרים וצאצאיהם אין חלק וירושה בארץ ואיננו יודעים כיום מי צאצא של שבט ומי צאצא של גר/גוי. ב. היות ואיננו יודעים כיום את היחוס של רוב היהודים גם איננו יודעים היכן כל אחד מצאצאי השבטים יורש בארץ. ג. כנ"ל לגבי שבט לוי. ד. כיום הריבונות במדינת ישראל היא תוצאה של כיבוש ולא ברור כלל מה מעמדו של כיבוש כזה מבחינה הלכתית ומוסרית כך שגם מבחינת כלל ישראל לא ברור שיש לכך משמעות תורנית. הבעיה העיקרית היא שזה בכלל לא מעניין ולא אכפת לאף אחד חוץ מאשר לדורשי דרשות. דרשות לחוד ומציאות לחוד... ובכלל. הריבון היחיד של הארץ הוא הקב"ה ( שנת שמיטה - הזכרנו ? ), אם כן מה פתאום לכתוב על בעלות נצחית של עם ישראל ? מוטב להדגיש שהארץ קדושה ושייכת רק לקב"ה ואנחנו כאן כעבדיו ושלוחיו להקים כאן 'ממלכת כהנים וגוי קדוש', ורק אלו שזו מטרתם זכאים בכלל להיות כאן וכל האחרים ולא משנה מי הם אינם אלא פולשים זרים וכובשים בלתי רצויים בארץ.

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר