סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מותר להדליק גפרור ביום טוב?

הרב דב קדרון

ביצה לג ע"א

  

ביום טוב מותר להעביר אש מנר דולק לנר שאינו דולק, אבל אסור להבעיר אש חדשה. ב"בירור הלכה" מובאים דברי הראשונים בהסבר האיסור הזה, שיש הסוברים שהוא מן התורה, מפני שהבערת אש היא בגדר מכשירי אוכל נפש שאפשר לעשות מערב יום טוב, ויש הסוברים שהוא מדרבנן, מפני שמוליד דבר חדש שלא היה קיים בעולם.

בדורות האחרונים דנו הפוסקים בעניין הדלקת גפרור ביום טוב, ויש שהתירו (כמ"ש בשואל ומשיב שתיתאה סימן סב), מפני שלדעתם הפוטנציאל של האש שקיים באבק השרפה שבגפרור נחשב כאש, ואין מדובר בהולדת אש חדשה אלא בהוצאה לפועל של אש שכבר הייתה קיימת בכוח בגפרור.

אולם הרבה פוסקים, ובראשם הכתב סופר (סימן סז) אוסרים להדליק גפרור ביום טוב, מפני שהפוטנציאל של האש לא נחשב כאש קיימת, ויש בהדלקת הגפרור איסור של הולדת אש חדשה ביום טוב.

יתר על כן, בעל ערוך השולחן (תקב,ו) כותב שזה כשני דורות לפניו התחילו להשתמש בגפרורים, ונהגו העולם שנוגעים בראש הגפרור בגחלת בוערת ומיד נדלק הגפרור, אולם היה קשה לו מדוע זה מותר, ומוסיף ששמע בילדותו שגדול אחד התיר זאת מפני שהאש הנדלקת אינה יוצאת מאבק השרפה שבגפרור אלא מהגחלת, כלומר שאין זו אש חדשה אלא העברה של אש קיימת מהגחלת לגפרור. אולם הוא כותב שדבר זה צריך הוכחה שאכן האש באה מהגחלת לגפרור ולא יוצאת אש חדשה מאבק השרפה שקיים בגפרור.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר