סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

אוכל במקרר יכול להיות מוקצה?

הרב דב קדרון

ביצה לא ע"ב

  

במשנה מדובר על פירות שהיו בתוך בית סגור, שאין לו דלת ולא חלון, כלומר שאין אפשרות גישה לפירות הללו בלי לעבור על איסור של סתירת הבית, ובכל זאת אם נפחת הבית ונוצר פתח מותר לקחת את הפירות מתוכו.

ב"בירור הלכה" מובאת מחלוקת הראשונים האם מדובר במצב שבו האיסור להגיע אל הפירות הוא איסור מן התורה, כלומר בבניין גמור שסתירתו היא מלאכה ממש, או שמדובר בסידור של אבנים בלא טיט, שאין בהסרתם איסור תורה. לפי הדעה השנייה, כאשר מדובר בבניין גמור אז הפירות מוקצה ואסור להשתמש בהם גם אם נוצרה דרך שדרכה ניתן להגיע אליהם.

מלשון הרמב"ם והשולחן ערוך משמע שמתירים להשתמש בפירות אפילו כאשר מדובר בבניין גמור, והסבר ההיתר הוא שדבר נחשב מוקצה כאשר יש איסור בגופו, אבל כאן הפירות עצמם מותרים היתר גמור, אלא שיש סיבה חיצונית שבגללה אין גישה אליהם, ומניעת הגישה אינה גורמת להם להיות מוקצה. אמנם, כאמור, זוהי שיטה אחת, אולם לפי שיטת הראשונים השנייה, גם סיבה חיצונית יכולה לגרום לפירות להיחשב כמוקצה, ומשום כך פוסק המשנה ברורה, שניתן לסמוך על ההיתר רק בשעת הדחק.

בימינו שאלה זו שייכת במצב שבו יש אוכל במקרר, שבפתיחתו נדלקת נורה, כלומר שבכניסת השבת היה אסור לפתוח אותו, ובא גוי והוציא את הנורה בשבת, בעניין זה כתב בספר שמירת שבת כהלכתה (י,יד; לא,א) שיש כמה צדדים להקל ולומר שאין האוכל מוקצה. 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר