סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מי מתקן קלקול של אחר?

הרב דב קדרון

ביצה כט ע"א

  

גזל ואינו יודע למי גזל - יעשה בהם צרכי רבים... אמר רב חסדא: בורות, שיחין ומערות.

בלקט ביאורי אגדות מובאים דבריו של בעל ערבי נחל (פרשת וילך, דרוש ג) שביאר שמי שגזל ואינו יודע ממי גזל – זוהי אחת העבירות החמורות שאין לאדם אפשרות לשוב בתשובה שלמה עליה ללא סייעתא דשמיא, כי מכיוון שאינו מכיר את הנגזל כל מה שהוא יכול לעשות כדי לפצותו הוא רק צרכי רבים, ולהתפלל לקב"ה שייהנה מכך אותו אדם וימחל לו. וכתב על כך בספר חובות הלבבות (שער התשובה, פרק י) שלפי טהרת ליבו של הגזלן, כאשר יראה הקב"ה ששב בלב שלם אז יזמין לו מן השמים את הנגזל שייהנה מאותם צרכי רבים שעשה הגזלן.

בעניין זה מובא שם משמו של מרן הרב קוק זצ"ל (שמונה קבצים, קובץ ב,רנח) שיש צדיקים גמורים במדרגה עליונה שבעבודתם העליונה מתקנים את פגם הגזל של אנשים שלא מצליחים לעשות זאת בעצמם.

אותם צדיקים, בעבודתם הטהורה, מתפללים תדיר בעד הדורות כולם ובעד העשוקים ברוח ובחומר. תפילה זכה וטהורה זו היא "צרכי רבים" שהרבה אנשים זקוקים לה, ובכללם אנשים שנגזלו ונחמסו על ידי אחרים, ובזכות אותה תפילה וההנאה שנהנים ממנה אותם נגזלים – מתכפר לאותם גזלנים שלא הצליחו לשוב בתשובה שלמה על חטאם.

הצדיקים העליונים מתקנים קלקולים של אחרים. 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר