סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

איך בוצעים לחם בשבת?

הרב דב קדרון

ביצה כה ע"ב

  

בגמרא נאמר שאסור לאכול שום או בצל בדרך של רעבתנות, וב"בירור הלכה" מובאים דברי המגן אברהם (קע, סקי"ד) שבשבת יש לאכול באופן שנראה כרעבתנות, לכבוד השבת.

ב"בירור הלכה" מובא שכיוצא בזה נאמר במסכת ברכות שרבי זירא היה בוצע בשבת עבור כל הסעודה, ומכיוון שלא עשה זאת כל יום אלא רק בשבת אין זה נראה רעבתנות.

שם יש מחלוקת בין רש"י לרשב"א בביאור הגמרא. לדעת רש"י רבי זירא היה בוצע בשבת חתיכה גדולה שהספיקה לו עבור כל הסעודה, וזה דבר שלא ראוי לעשות ביום חול, כי נראה כרעבתנות. אולם הרשב"א הקשה על כך מדוע זו רעבתנות, אדרבה זו הנהגה טובה, שבוצע בעין יפה. והגר"א (סימן רעד ס"א) הוסיף להקשות שמכיוון שחתך רק את מה שרצה לאכול באותה סעודה אין זו דרך של רעבתנות.

לכן פירש הרשב"א שרבי זירא היה בוצע את כל הכיכרות שהיו מונחים לפניו, וזה דבר שלא ראוי לעשות ביום חול, אלא רק בשבת.

במחלוקת זו יש הבדל למעשה איך צריך לבצוע את הלחם בשבת. השולחן ערוך פוסק כרש"י שדי לבצוע כיכר אחד משני הכיכרות, אולם הגר"א כותב שהעיקר הוא כדעת הרשב"א, וכן פסקו המהרש"ל והשל"ה, שיש לחתוך את שני הכיכרות בשבת.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר