סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

סבון ריחני בשבת

הרב דב קדרון

ביצה כג ע"א

  

ב"הלכה ברורה" מובא פסק הרמ"א שאסור להוליד ריח בבגד, ולכן אסור לשים בושם עליו, כי זה קרוב לעושה מלאכה חדשה, שמכניס ריח לבגד.

רבותינו האחרונים חולקים האם אסור כמו כן להוליד ריח בגוף האדם, הט"ז (סוף סימן תקיא) כתב שאסור לעשות את מה שנהגו בקצת קהילות, להוסיף בושם למים שבהם נטלו הכוהנים את ידיהם לפני ברכת כוהנים, כי אם עושים זאת ביום טוב הם מולידים ריח במים, וגם אם עושים זאת מערב יום טוב הכוהנים מולידים ריח בידיהם. לפי דבריו נראה שאסור לשטוף את הידיים בסבון מבושם בשבת או ביום טוב.

אולם הרבה אחרונים חולקים על כך וסבורים שאין איסור להוליד ריח בגוף האדם, כי ריח כזה אינו מתקיים לזמן רב, ורק בבגד אסרו חכמים לעשות זאת.

בעל שו"ת מנחת יצחק (ח"ו סימן כו) כתב שיש בעניין זה שלוש דרגות:

א. הולדת ריח בבגדים וכלים אסורה לכל הדעות.

ב. הולדת ריח במים, שבה נחלקו הפוסקים.

ג. הולדת ריח בגוף האדם, שגם בה נחלקו הפוסקים. בעניין הזה יש מי שמחלק בין הולדת ריח בידיים, שמותרת, לבין הולדת ריח בשאר חלקי הגוף שאסורה. 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר