הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
"מתקיף"
ביצה יט ע"ב
מתקיף לה רבי זירא: השתא סלתי מסלתינן, נדרים ונדבות מבעיא? אמר אביי: בהקרבה - כולי עלמא לא פליגי דשרי, כי פליגי - למיקם עליה בבל תאחר
1.
בדרך כלל הביטוי "מתקיף" מתאים כשאמורא מקשה על אמורא אחר, ואילו כאן רבי זירא מקשה ער רבי שמעון בברייתא!
2.
ומצינו דיון על כך - באופן עקרוני:
3.
יד מלאכי כללי התלמוד כלל תעו:
וק"ק דלא שייך אתקפתא אלא אאמורא וכמו שביארתי בהליכות עולם
ושמא האי אתקפתא בכאן לאו דווקא אלא כמתמיה על הדבר כדי להבין טעמו...
הוא לא מתייחס לסוגייתנו אבל אותו עיקרון ניתן ליישם בסוגייתנו שרבי זירא "מתפלא" על דינו של רבי שמעון בברייתא. ואין בזה קושיה באופן שלא שיהיה תירוץ אזי דינו של רבי שמעון יידחה עקב כך!