סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מראית עין בשטיחת מגבת

הרב דב קדרון

ביצה ט ע"א

  

כל מקום שאסרו חכמים מפני מראית העין אפילו בחדרי חדרים אסור.

משום כך מי שנרטבו בגדיו במים בשבת אסור לו לשטוח אותם לייבוש אפילו בתוך ביתו, גזרה שמא יאמר הרואה שהוא כבס את בגדיו בשבת. ב"בירור הלכה" מובא פסק השולחן ערוך, על פי דברי הרשב"א, שמי שהיו בגדיו שטוחים לייבוש מערב שבת אינו חייב לסלק אותם בשבת, כי חשש מראית העין הוא רק בשעת השטיחה של הבגדים, שאז מי שרואה יכול לחשוד שמא כבסם בשבת, אבל בגדים שהיו שטוחים מאתמול אינם מעוררים חשד, כי אנשים יבינו שכבסו אותם עוד לפני שבת.

יש חסידים שנוהגים לטבול כל יום במקווה, גם בשבת, ולאחר מכן שוטחים את המגבת לייבוש, ונשאלה השאלה האם אין בזה איסור של מראית עין.

בעל שו"ת דברי יציב (או"ח סימן קמג) פסק שבעניין זה אין איסור, משום שבמגבת נספגים רק מים מועטים ולכן אין בזה חשד של כיבוס בשבת, וחוץ מזה ידוע לכל שהרטיבות של המגבת אינה מחמת כיבוס אלא מניגוב הגוף, ומלבד זאת הרי החשד שייך דווקא בזמן ששוטחים את הבגד לייבוש, ובזמן שאדם שוטח את המגבת לאחר יציאתו מהמקווה הרי שערו עדיין רטוב וניכר לכל שלא כיבס אלא השתמש במגבת כדי לנגב את גופו.

בעל שו"ת משנה הלכות (חט"ו סימן צג) הוסיף שבדבר שעושים רבים ביחד אין חשש של חשד או מראית עין, כי כולם יודעים מהיכן באה הרטיבות למגבת.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר