סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

יש מצוות שמחה בלילה הראשון?

הרב דב קדרון

סוכה מח ע"א

  

בגמרא לומדים מפסוקים שיש מצוות שמחה בליל יום טוב האחרון של החג, אולם אין מצוות שמחה בליל יום טוב הראשון, כלומר שאדם לא חייב לשחוט קרבן שלמים בערב יום טוב כדי שיהיה לו בשר שלמים לאכילה בליל יום טוב הראשון.

ב"בירור הלכה" מובאת מחלוקת רבותינו האחרונים בקשר לחיוב השמחה בליל יום טוב הראשון.

השאגת אריה (סימן סח) מוכיח מדברי הרי"ף (ברכות סוף פ"ב) שיש מצוות שמחה מן התורה גם בליל יום טוב ראשון, ומקשה עליו מהגמרא שממנה עולה שאין מצוות שמחה בלילה הראשון. גם מדברי הרמב"ם נראה שסובר כרי"ף, שכן הוא כותב שיש מצווה לשמוח בשמונת ימי החג, ומשמע שכלול בהם גם הלילה הראשון.

באבני נזר (או"ח סימן תכג) ובשו"ת מנחת ברוך (סימן עט) מסבירים שלדעת הרי"ף והרמב"ם יש אכן מצווה מן התורה לשמוח אף בליל יום טוב הראשון, וכוונת הגמרא כאן היא לומר שאדם לא חייב להכין לצורך כך קרבן שלמים מערב יום טוב, אך אם היו לו שלמים כאלו הוא חייב לאכלם בלילה הראשון או לשמוח בסוגי שמחה אחרים, כדי לקיים את מצוות שמחה. כך נראה גם מדברי השולחן ערוך (תקכט,ב), הפוסק שאדם חייב להיות שמח וטוב לב במועד, ואינו מחלק בין כל ימי החג לבין הלילה הראשון.

אולם לדעת השאגת אריה החיוב לשמוח בלילה הראשון הוא מדרבנן.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר