סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

איך מקיימים את מצוות שמחה?

הרב דב קדרון

סוכה מז ע"ב

  

נאמר בגמרא שאין יין מצוי לכל אדם בחול המועד. מכאן היו שהקשו על פסק ההלכה של הגרי"ש אלישיב זצ"ל, על פי דעתו של רבי יהודה בן בתירא (פסחים קט,א) שבזמן שבית המקדש קיים - אין שמחה אלא בבשר של קרבן שלמים, ועכשיו שאין בית המקדש קיים - אין שמחה אלא ביין, וכשם שבזמן המקדש חייב אדם לשמוח בכל יום מימות החג, כפי ששנינו (מח,א) שמצוות השמחה נוהגת במשך שמונה ימים, כך בזמן הזה חייב אדם לשתות יין בכל יום מימי חול המועד, כי זו הדרך היחידה לקיים את מצוות שמחה, והרי בגמרא כאן מבואר שלא היה יין מצוי לכל אדם בחול המועד, ולכאורה מדובר בזמן שלאחר חורבן בית המקדש.

הגרי"ש אלישיב זצ"ל ביאר שמה שנאמר בגמרא מתייחס לזמן שבו היה קיים בית המקדש, שאז לא היה יין לכל אדם בחול המועד, כי קיימו את מצוות שמחה באכילת בשר שלמים, אבל בזמן הזה לאחר החורבן, כאשר אין לנו קרבן שלמים צריך כל אדם שיהיה לו יין בכל יום בחג כדי לקיים את מצוות שמחה.

אולם הגר"ח קנייבסקי שליט"א (מובא בקונטרס אמרי שפר על פסח) כתב שלא משמע כך מהגמרא, כי הדיון בסוגיה נעשה בזמנם של האמוראים, כאשר בית המקדש לא היה קיים, ומשמע שגם בזמן הזה אין חיוב לכל אדם לשתות יין כל יום בחג, ועל פי זה כתב שמי שלא נהנה מיין יכול לקיים את מצוות השמחה באכילת בשר.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר